Informacje

Kolej dojedzie do stoczni

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 18 kwietnia 2018, 13:33

    Aktualizacja: 18 kwietnia 2018, 13:33

  • Powiększ tekst

Przywrócone połączenie kolejowe zwiększy możliwości działającego tam przemysłu i pozytywnie wpłynie na rozwój transportu kolejowego - poinformował w środę rzecznik prasowy spółki PKP PLK Zbigniew Wolny.

Remont, który ma zakończyć się jeszcze w kwietniu br., rozpoczął się w 2016 r. Za blisko milion zł został modernizowany odcinek od stacji Szczecin Niebuszewo do bocznicy Stoczni Szczecin. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. poinformowały, że za ponad 600 mln zł planują poprawę kolejowego dostępu do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu.

Wymieniono m.in. uszkodzone szyny, podkłady, uzupełniono tłuczeń. Oczyszczono teren z drzew i krzewów. Tor oraz rozjazdy zostały wyregulowane i wypoziomowane” - poinformował Wolny.

Rzecznik zaznaczył, że zadbano też o bezpieczeństwo: ułożone zostały nowe płyty przejazdowe i wyasfaltowane podjazdy.

Remont był finansowany ze środków PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Roboty wykonywał Zakład Robót Komunikacyjnych DOM z Poznania.

Inwestycja jest elementem wartego ponad 4 mld złotych programu poprawy dostępu kolejowego do Morza Bałtyckiego. Zarządca infrastruktury jest w trakcie realizacji umowy na opracowanie dokumentacji projektowej. Projekt jest finansowany z CEF (instrument „Łącząc Europę”, Connecting Europe Facility).

Efektem prac ma być sprawniejsza obsługa towarów w portach, możliwość wjazdu cięższych i dłuższych składów. Budowa - według informacji PKP PLK - obejmie stację Szczecin Port Centralny i Świnoujście - infrastrukturę kolejową w zarządzie PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. oraz terminal kontenerowy Ostrów Grabowski i niektóre tory Portu Handlowego Świnoujście, będące w zarządzie Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście S.A. Program portowy ma być zrealizowany do 2020 roku. Obejmuje on porty morskie w Gdańsku, Gdyni, Szczecinie i Świnoujściu oraz modernizację trasy Bydgoszcz -Trójmiasto.

Pod koniec grudnia ub.r. walne zgromadzenie akcjonariuszy Szczecińskiego Parku Przemysłowego podjęło decyzję o zmianie nazwy spółki na „Stocznia Szczecińska”.

Szczeciński Park Przemysłowy powołany został do zarządzania aktywami po zlikwidowanej Stoczni Szczecińskiej Nowa. Park zarządzał 45 ha z najważniejszą infrastrukturą stoczniową: halami produkcyjnymi, pochylniami, nabrzeżem i suwnicami.

Produkcję w Stoczni Szczecińskiej Nowa wstrzymano w styczniu 2009 r., ponieważ Komisja Europejska uznała, że udzielona wcześniej stoczniom w Gdyni i Szczecinie przez polski rząd pomoc publiczna była niezgodna z unijnym prawem. Majątek stoczni sprzedano, a pracowników zwolniono. (PAP,EW)

Powiązane tematy

Dotychczasowy system zamieszczania komentarzy na portalu został wyłączony

Przeczytaj więcej

Dziękujemy za wszystkie dotychczasowe komentarze i dyskusje.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych.