Informacje

Cyberprzęstępstwo / autor: Pixabay
Cyberprzęstępstwo / autor: Pixabay

NASK ostrzega: Uważaj na oszustów przy płatnościach!

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 22 lipca 2019, 19:06

  • Powiększ tekst

Pomysłowość przestępców, którzy starają się nabrać internautów, może budzić podziw. Próby podszywania się pod zaufane firmy, instytucje i osoby są wyrafinowane i na pierwszy rzut oka nie budzą niepokoju. Częstym sposobem jest np. prośba o drobną dopłatę do usługi

Internet daje coraz więcej możliwości, ułatwia i przyspiesza korzystanie z usług urzędów czy banków, zakupy, płacenie rachunków. Przybywa osób, które z tych udogodnień korzystają. W związku z tym przybywa też potencjalnych ofiar przestępców. Tylko w ostatnich kilku tygodniach specjaliści w dziedzinie cyberbezpieczeństwa zaobserwowali w Polsce kilka tzw. kampanii, zmierzających do pozyskania naszych haseł do bankowości internetowej.

Od początku roku do połowy lipca CERT Polska przyjął zgłoszenie o 2790 incydentach cyberbezpieczeństwa. Najwięcej z nich – 1180 – to były przypadki phishingu, czyli fałszywe wiadomości, udające korespondencję od firm lub instytucji, zawierające wirusy lub linki służące do wyłudzenia haseł i loginów, głównie do bankowości internetowej. Przypadków zainfekowania użytkowników złośliwym oprogramowaniem odnotowano 494. 26 przypadków zaklasyfikowano jako oszustwo.

Okazja czyni złodzieja

Sprytne oszustwo internetowe wymaga umiejętności technicznych, ale też kreatywności, intuicji psychologicznej i wykorzystania aktualnie nadarzającej się okazji. Przestępcy przygotowują więc kampanie „sezonowe”, związane np. z terminem składania zeznań podatkowych na koniec kwietnia. W pobliżu tej daty oszuści rozsyłali ostatnio korespondencję, udającą powiadomienie o kontroli skarbowej, informację o konieczności dopłaty do podatku lub ofertę pomocy w złożeniu zeznania. Teraz okazją dla oszustów mogą być oferty wakacyjne lub letnie wyprzedaże. Eksperci zwracali też uwagę na okres masowego składania wniosków o świadczenie rodzinne 500+. Przestrzegali zwłaszcza przed korzystaniem z usług pośredników. Najbezpieczniej jest złożyć wniosek przez rządowy serwis Emp@tia przez stronę PUE ZUS lub za pośrednictwem swojego internetowego konta w banku.

Uważaj na linki i załączniki

Jedno z ostrzeżeń, jakie niedawno wydał zespół reagowania na incydenty cyberbezpieczeństwa CERT Polska, działający w Państwowym Instytucie Badawczym NASK, dotyczy wiadomości SMS, od nadawców podszywających się pod firmę kurierską i portal z ofertami sprzedaży. W wiadomości napisane jest, że do zamówionej przesyłki trzeba dopłacić niewielką kwotę. Linki w SMS przekierowują do fałszywej strony płatności DotPay, gdzie klient widzi panel logowania do internetowej usługi bankowej, do złudzenia przypominający prawdziwy.

Przestępcy korzystają z automatycznego grupowania konwersacji, przez co fałszywe wiadomości pojawiają się pomiędzy prawdziwymi sms-ami. Wykorzystywane domeny to: inpost24.me, olx-platnosci.online, payment.super-pay.me” – informuje CERT Polska i przypomina, że wszystkie tego typu wiadomości należy weryfikować, a płatności nigdy nie powinno się dokonywać za pośrednictwem linków otrzymanych w sms-ach lub e-mailach. Najbezpieczniej jest zalogować się do sklepu czy banku przez oficjalną aplikację mobilną lub samodzielnie wpisując adres w oknie przeglądarki.

Inny sposób wybrali oszuści, rozsyłający e-mail, udającą fakturę za usługi telefoniczne. Wiadomość wygląda bardzo podobnie do oficjalnej korespondencji jednego z największych operatorów komórkowych w Polsce. Jednak otworzenie załącznika może spowodować zainstalowanie na komputerze trojana o nazwie DanaBot, który wykrada dane logowania do bankowości internetowej. Ten sam malware jest rozprowadzany również przez e-maile, podszywające się pod korespondencję jednej z firm ubezpieczeniowych.

Niedawno zespół otrzymał też zgłoszenie o wykorzystaniu wizerunku portalu z ogłoszeniami motoryzacyjnymi do podszywania się pod subskrypcje z erotycznymi SMS-ami. W ten nietypowy sposób oszuści próbują skłonić adresatów do kliknięcia w link do fałszywego panelu płatności internetowych.

Nie potwierdzaj, jeśli nie masz pewności

W nowoczesnej bankowości internetowej do zatwierdzenia transakcji potrzebny jest najczęściej jednorazowy kod, przesłany SMS-em na telefon lub autoryzacja w aplikacji mobilnej. Jest to element tzw. uwierzytelniania dwuskładnikowego. Stanowi ono zabezpieczenie przed wykonaniem transakcji przez nieupoważnioną osobę, która w jakiś sposób weszła w posiadanie loginu i hasła właściciela konta. Uważne czytanie wiadomości z kodem lub komunikatu w aplikacji mobilnej jest kluczowe dla ochrony przed oszustami.

Osoba, która na skutek manipulacji trafiła na fałszywą stronę płatności internetowych może być przekonana że wszystko jest w porządku i naprawdę korzysta ze swojego konta. Tymczasem dane przesyłane są do przestępcy, który używając ich loguje się do banku. Często w takiej sytuacji atakujący próbuje ustanowić zaufanego odbiorcę, do którego będzie można w przyszłości przetransferować środki bez dodatkowego potwierdzenia – oczywiście wskazuje w tym celu swoje konto” – wyjaśniają eksperci CERT Polska.

Dlatego tak ważne jest uważne czytanie treści powiadomienia autoryzacyjnego w aplikacji mobilnej lub SMS-a z jednorazowym kodem. Jeśli cokolwiek się nie zgadza – np. zlecamy przelew, a wiadomość zawiera informację o transakcji innego typu, np. ustanowieniu zaufanego odbiorcy – to nie wolno dokonywać autoryzacji. Wpisanie kodu na stronie lub kliknięcie potwierdzenia w aplikacji pozwoli przestępcy na wykonanie transakcji i przejęcie wszystkich środków z konta. Tak samo uważnie trzeba sprawdzać czy zgadza się kwota przelewu i numer konta, na który zostaną przesłane pieniądze. W razie jakichkolwiek wątpliwości najlepiej przerwać transakcję. Jeśli transakcja wydaje się podejrzana należy skontaktować się z bankiem i zgłosić zdarzenie na: https://incydent.cert.pl/.

Sprawę należy zgłosić jak najszybciej. Nawet po wykonaniu transakcji bank ma niekiedy możliwość zablokowania zlecenia i odzyskania pieniędzy, więc im prędzej klient zawiadomi bank oraz CERT Polska, tym większa szansa na uniknięcie strat.

mw

Powiązane tematy

Dotychczasowy system zamieszczania komentarzy na portalu został wyłączony

Przeczytaj więcej

Dziękujemy za wszystkie dotychczasowe komentarze i dyskusje.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych.