Informacje

Minister cyfryzacji Marek Zagórski na penelu Forum Ekonomicznego / autor: Twitter @MC_GOV_PL
Minister cyfryzacji Marek Zagórski na penelu Forum Ekonomicznego / autor: Twitter @MC_GOV_PL

KRYNICA: Ekosystem cyfrowej tożsamości niemal gotowy

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 4 września 2019, 18:21

    Aktualizacja: 4 września 2019, 21:09

  • Powiększ tekst

By można było mówić o cyfrowym państwie, 15-20 mln osób musi korzystać z e-administracji na najwyższym poziomie - ocenił w środę podczas Forum Ekonomicznego w Krynicy-Zdroju minister cyfryzacji Marek Zagórski. Minister zapowiedział „szybkie domknięcie całego ekosystemu cyfrowej tożsamości”

Szef MC wziął udział w panelu poświęconym budowie e-administracji i funkcjonowaniu obywateli w e-państwie. „Polacy nabierają zaufania do usług e-administracji” - powiedział Zagórski. Dodał, że wchodzą na wyższy poziom, którym jest profil zaufany. Obecnie korzysta z niego 4,2 mln użytkowników.

Za chwile będziemy mieć - myślę, że to kwestia kilkunastu dni - już formalnie potwierdzoną możliwość wydawania środków identyfikacji przez sektor bankowy (#), czyli będziemy mieć domknięcie całego ekosystemu cyfrowej tożsamości. To jest kluczowe” - powiedział.

Jeżeli chcemy mówić o cyfrowym państwie, o cyfrowej administracji potrzebujemy mieć 15-20 milionów osób, które będą na najwyższym poziomie używać, korzystać z e-administracji” - zaznaczył. Według niego konieczna jest pełna świadomość w administracji, że usługa cyfrowa jest równie ważna, a kto wie, czy nie ważniejsza - jeśli chodzi o komfort i szybkość - jak usługa analogowa. „Ten proces się dzieje” - podkreślił Zagórski.

Dodał, że następny krok to stworzenie e-usług na obsługę całych procesów życiowych od rejestracji dziecka, przez wniosek o 500+, do np. zapisu do żłobka. „To jeszcze przed nami, wymaga wielu zmian, ale jest realne” - mówił.

Prezes Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Gertruda Uścińska przedstawiła plany Zakładu związane z cyfryzacją.

Na horyzoncie jest wiele projektów, które z jednej strony mają rozwijać te, które już zrealizowaliśmy. Jednym z nich jest dalsze rozwijanie samoobsługi” - powiedziała. Wyjaśniła, że chodzi o to, aby ograniczać kontakt „twarzą w twarz, jeżeli chodzi o informacje i zaświadczenia dotyczące przebiegu ubezpieczenia, niezalegania ze składkami, a nawet - w przyszłości - realizacji prawa do świadczeń”.

Dodała, że przed ZUS stoją duże wyzwania dotyczące zupełnie nowych zadań, do których ZUS się przygotowuje. Wskazała na świadczenie 500+ dla osób niesamodzielnych.

Główny obowiązek realizacji tego prawa spoczął na ZUS. Nie tylko chodzi o uprawnienie do świadczeń, ale także wydawanie orzeczeń o niezdolności do samodzielnej egzystencji” - dodała.

W tej chwili z firmą, która przygotowuje nas do realizacji tego zadania chcemy stworzyć platformę, na której będą rejestrowane te orzeczenia. Chcemy też mieć interfejs z instytucjami, które też będą także wydawały orzeczenia i świadczenia tak, aby na przyszłość - na co liczę - wprowadzić reformę orzecznictwa, uporządkowaną, ujednoliconą, z centralnym systemem informatycznym” - tłumaczyła szefowa ZUS.

Dodała, że aby realizować swoje zadania z tym związane ZUS musi ściśle współpracować z sektorem publicznym, ale także prywatnym. Zaznaczyła, że ZUS idzie właśnie w tym kierunku.

Marcin Musiał (PAP), sek

Powiązane tematy

Dotychczasowy system zamieszczania komentarzy na portalu został wyłączony

Przeczytaj więcej

Dziękujemy za wszystkie dotychczasowe komentarze i dyskusje.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych.