Nieoceniony, czy niedoceniany jak cydr?
Zdecydowana większość z nas nie zdaje sobie sprawy z tego, ile posiadamy tradycyjnych produktów regionalnych, które mogą lub już stały się znaną i cenioną marką. Polska Izba Produktu Regionalnego i Lokalnego podaje, że do dnia dzisiejszego mamy blisko 30 produktów posiadających unijne oznaczenia geograficzne i jakościowe
Polska nie jest liderem w unijnych zestawieniach produktów regionalnych – Prezes Stowarzyszenia Sady Grójeckie – jesteśmy raczej w końcowej części stawki, choć wyprzedzamy niektóre kraje. Naturalnie prym wiodą Francja, Włochy i Hiszpania. Np. we Francji mamy blisko 200 zarejestrowanych produktów regionalnych. Polska ma wiele, obecnie coraz bardziej docenianych, produktów regionalnych
Z czego wynika ta różnica? Jak twierdzą eksperci, to nie tylko członkostwo w Unii Europejskiej. Europejscy i światowy liderzy, posiadali od dawna własne klasyfikacje i rejestry produktów regionalnych. Poza tym kładziono duży nacisk, aby promować poszczególne produkty lub ich grupy. Dlatego też myśląc Francja – myślimy sery, wina wędliny. Wizerunek tych marek ma ogromny wpływ na ich popularność.
Sądzę, że wizerunek i marketing to zdecydowanie jedna z najważniejszych spraw – mówi Maciej Majewski ze Stowarzyszenia Sady Grójeckie – doskonale wiemy, że produkowane w Polsce produkty są wysokiej jakości, sami klienci też powoli się o tym przekonują. Jednak magia wizerunku jest nieubłagana. Idealnym przykładem, bliskim naszemu sercu, jest Calvados – tradycyjny alkohol, który wyrabiany jest ze spadów z normandzkich sadów. Nie jest to nic innego jak wódka z jabłek. Jednak spryt i zarezerwowanie nazwy dla normandzkich sadowników, daje im ogromną przewagę konkurencyjną - dodaje.
Możemy wyobrazić sobie, że podobne działania powinny być podejmowane w Polsce zarówno przez samych producentów, we współpracy z władzami lokalnymi i centralnymi. Sady Grójeckie, to 500 letnia historia wywodząca się od Królowej Bony.
Właśnie w takim celu powstało Stowarzyszenie Sady Grójeckie – mówi Magdalena Wrotek-Figarska dyrektor Biura Stowarzyszenia – Nie tylko wspieramy i reprezentujemy zrzeszonych w naszych szeregach producentów. Przede wszystkim jednak, staramy się wykreować wizerunek Jabłek Grójeckich jako wysokiej jakości tradycyjnego produktu. Wiemy, że podążając tropem naszych zachodnich konkurentów musimy odnieść sukces.
mw