Informacje

Smartfon / autor: Pixabay
Smartfon / autor: Pixabay

Oszuści najczęściej wykorzystują Facebooka

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 6 lutego 2020, 15:30

  • Powiększ tekst

Facebook jest najczęściej wykorzystywaną marką w atakach phishingowych: Raport o phishingu firmy Check Point za Q4 2019

Specjaliści firmy Check Point wskazują na Yahoo! jako najczęściej podrabianą stronę internetową przy phishingowych atakach mailowych oraz Spotify jako najczęściej używaną przy atakach opartych o weblinki.

Check Point Research, oddział wywiadu bezpieczeństwa firmy Check Point® Software Technologies Ltd., opublikował nowy Raport Phishingowanych Marek za Q4 2019. Raport wyszczególnia marki, które były najczęściej podrabiane przez przestępców podczas prób kradzieży prywatnych danych oraz płatności w czwartym kwartale 2019 roku, najgorętszym okresie zakupów internetowych w roku.

W ataku phishingowym z wykorzystaniem marki, przestępcy próbują imitować oficjalną stronę dobrze znanego serwisu, używając podobnej nazwy domeny lub adresu URL oraz wyglądu strony zbliżonego do oryginalnej. Wejście na fałszywą stronę może nastąpić poprzez kliknięcie linka wysłanego do ofiary za pomocą e-maila lub wiadomości tekstowej, przekierowanie podczas przeglądania sieci lub używanie złośliwej aplikacji mobilnej. Fałszywa strona często zawiera formularz mający na celu kradzież danych logowania, płatności lub innych prywatnych informacji użytkownika.

Najczęściej podrabiane marki w Q4 2019 Marki zostały uporządkowane według częstotliwości ich występowania w atakach phishingowych:

  1. Facebook (użyty w 18 proc. ataków na świecie)

  2. Yahoo (10 proc.)

  3. Netflix (5 proc.)

  4. PayPal (5 proc.)

  5. Microsoft (3 proc.)

  6. Spotify (3 proc.)

  7. Apple (2 proc.)

  8. Google (2 proc.)

  9. Chase (2 proc.)

  10. Ray-Ban (2% proc.)

Najczęściej podrabiane marki według platformy

W ciągu ostatniego kwartału 2019 roku występowały znaczące różnice w sposobie wykorzystywania marek przy różnych formach ataku: przykładowo, na urządzeniach mobilnych, przestępcy skupiali się głównie na znanych markach z branży technologicznej i social media, a także banków, podczas gdy w wiadomościach e-mail, numerem 2 była część kampanii zakupowej przed Black Friday w listopadzie 2019.

Email (27 proc. wszystkich ataków w Q4)

  1. Yahoo

  2. Rbs (Ray-Ban Sunglasses)

  3. Microsoft

  4. Dropbox

Strony internetowe (48 proc. wszystkich ataków w Q4)

  1. Spotify

  2. Microsoft

  3. PayPal

  4. Facebook

Urządzenia mobilne (25 proc. wszystkich ataków w Q4)

1) Mobilna bankowość Chase

2) Facebook

3) Apple

4) PayPal

Cyberprzestępcy korzystają z różnorodnych form ataku, aby oszukać swoje ofiary, celem kradzieży danych osobowych i danych logowania oraz pieniędzy. Z reguły korzystają oni ze spamowych wiadomości e-mail, ale zaobserwowaliśmy również atakujących, którzy włamywali się na konta mailowe, śledzili swoje ofiary przez wiele tygodni, a następnie przeprowadzali spersonalizowane ataki wymierzone w ich partnerów i klientów, żeby ukraść pieniądze - powiedziała Maya Horowitz, dyrektor wywiadu bezpieczeństwa oraz badań cybernetycznych w Check Point - W ciągu ostatnich dwóch lat, incydenty tego typu występują coraz częściej z powodu większej popularności kont mailowych w chmurze, które ułatwiają przestępcom podszywanie się pod jedną ze stron. Phishing będzie rosnącym zagrożeniem w 2020 roku - dodaje.

Raport Phishingowanych Marek Check Pointa powstał na podstawie danych pochodzących z TheatCloud firmy Check Point, największej sieci współpracy do walki z cyberprzestępczością, która dostarcza danych o zagrożeniach i trendach w atakach z globalnej sieci sensorów. Baza danych ThreatCloud zawiera ponad 250 milionów adresów analizowanych pod kątem botów, ponad 11 milionów sygnatur złośliwego oprogramowania oraz ponad 5,5 miliona zainfekowanych stron internetowych i pomaga identyfikować miliony nowych typów złośliwego oprogramowania każdego dnia.

PAP, mw

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych