PiS proponuje pakiet regulacji prawnych ograniczających nepotyzm w administracji
Klub PiS zgłosi projekty zmian w ustawach, które mają przyczynić się do zwalczenia nepotyzmu; PiS chce m.in. utworzenia Centralnego Rejestru Oświadczeń o środkach finansowych osób zatrudnionych w administracji rządowej i spółkach Skarbu Państwa. Posłowie PiS przytoczyli podczas dzisiejszej konferencji prasowej w Sejmie poniedziałkową publikację "Pulsu Biznesu" (o której także informowaliśmy na wGospodarce.pl). Gazeta napisała, że 428 działaczy Platformy Obywatelskiej, członków ich rodzin i znajomych znalazło się we władzach państwowych spółek i agencji. W ciągu pięciu lat mieli zarobić 200 mln zł. Według posłów PiS, aby uniknąć podobnych sytuacji potrzebne są zmiany w prawie; stosowne projekty zostaną złożone w Sejmie w najbliższych dniach.
Jak podkreślił poseł PiS Dawid Jackiewicz Centralny Rejestr Oświadczeń informowałby, kto z działaczy partii politycznej lub z członków ich rodzin jest zatrudniony w spółkach Skarbu Państwa, w ministerstwach, agencjach rządowych, "jakie z tego tytułu pobiera uposażenie, premie, nagrody".
"To wszystko znajdowałoby się na takiej samej zasadzie jak oświadczenie majątkowe w internecie" - dodał poseł. Oświadczenie - według polityków PiS - Powinno zawierać informacje nie tylko o miejscu i formie zatrudnienia danej osoby, ale również o wszelkich umowach cywilno-prawnych z nią zawieranych lub udzielonych jej zamówieniach publicznych. Dodatkowo, osoba składająca oświadczenie zobowiązana byłaby do wykazania jakie aktywa finansowe otrzymała z jakiegokolwiek tytułu ze środków pochodzących z administracji publicznej w danym roku podatkowym.
„Docelowo należało by ww. obowiązek rozciągnąć na cały korpus służby cywilnej, funkcjonariuszy publicznych w rozumieniu 115 § 13 Kodeksu karnego oraz osoby pełniące funkcje w organach jednoosobowych spółkach Skarbu Państwa (lub samorządu terytorialnego) lub spółkach Skarbu Państwa (lub samorządu terytorialnego), w których jego udział w akcjach lub kapitale zakładowym przekracza 50%” – proponuje PiS.
Kolejnym działaniem mającym ograniczyć nepotyzm jest wprowadzenie obowiązku upubliczniania przez jednostki administracji rządowej oraz samorządowej informacji o wszystkich przepływach finansowych na rzecz osób zatrudnionych w administracji lub pełniących w niej jakiekolwiek funkcje. Informacja taka sporządzana byłaby przez daną jednostkę w oparciu o dane uzyskane z Centralnego Rejestru Oświadczeń tj. o spis osób zobowiązanych do złożenia oświadczenia. Powyższy mechanizm pozwoliłby wykazywać przypadki w których osoba pracująca w administracji publicznej równolegle otrzymuje środki finansowe z różnych źródeł będąc zatrudniona np. w oparciu o umowy cywilnoprawne. Tak skonstruowany mechanizm kontroli wydatkowania pieniędzy publicznych pozwoliłby przeciwdziałać świadczeniu na rzecz kilku podmiotów działających w ramach administracji usług lub wykonywaniu zadań (często za bardzo zawyżoną stawkę) w oparciu o arbitralnie przyznawane zlecenia.
PiS chce też całkowitego ujawnienia zarobków urzędniczych.
„Z uwagi na fakt, iż pensje urzędników są wypłacane ze środków publicznych każdy obywatel powinien mieć prawo do uzyskania dokładnej informacji o wysokości uzyskiwanych zarobków konkretnego urzędnika lub osoby pełniącej funkcje w administracji. Informacja taka powinna być udzielana w trybie Ustawy o dostępie do informacji publicznej jednakże termin na udzielenie takiej informacji powinien zostać skrócony w stosunku do terminu na udzielenie informacji publicznej wskazanego w Ustawie”. – informuje PiS w komunikacie
W przypadku niezłożenia oświadczenia lub zatajenia informacji w złożonym oświadczeniu przez osobę zobowiązaną do jego złożenia należałoby wprowadzić sankcje w postaci obligatoryjnego rozwiązania stosunku służbowego łączącego osobę funkcjonującą w ramach danej jednostki administracji publicznej z tą jednostką. W przypadku zaistnienia przesłanek uzasadniających przypuszczenie, iż podmiot zobowiązany do przedłożenia oświadczenia zataił w nim informacje o uzyskiwanych dochodach, miejscach zatrudnienia lub osobach najbliższych zatrudnionych w administracji publicznej wszczynane byłoby postępowanie wyjaśniające. Postępowanie wyjaśniające prowadzone byłoby przez Centralne Biuro Antykorupcyjne, a w przypadku stwierdzenia nieprawdy w oświadczeniu kierowany byłby akt oskarżenia do sądu. Podstawą kwalifikacji prawnej czynu byłoby wprowadzenie przepisu na wzór art. 14 Ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ograniczeniu prowadzenia działalności gospodarczej przez osoby pełniące funkcje publiczne lub prowadzenie postępowania w oparciu o art. 271 § 1 k.k. w zmodyfikowanym brzmieniu.
Celem weryfikacji złożonych oświadczeń przez podmioty do tego zobowiązane i zwiększenie współczynnika wykrywalności ewentualnych nieprawidłowości należy wykorzystać do tego aparat skarbowy. Urzędnicy skarbowi (urzędy skarbowe, urzędy kontroli skarbowej) mogą selektywnie dokonywać porównań danych wykazanych w oświadczeniach z danymi znajdującymi się w zeznaniu podatkowym. W przypadku pojawienia się rozbieżności stanowiłoby to podstawę do złożenia zawiadomienia do Centralnego Biura Antykorupcyjnego celem wszczęcia postępowania wyjaśniającego.
- Jednym z głównych problemów administracji publicznej jest jej całkowita anonimowość – informują posłowie PiS. - Obywatel nie ma możliwości ustalenia kto i czym dokładnie zajmuje się w ramach danego urzędu lub jednostki organizacyjnej. Tym samym zasadne jest zobowiązanie jednostek administracji publicznej do udostępniania na żądanie każdej osoby aktualnego spisu osób pracujących w danej jednostce wraz ze wskazaniem ich funkcji oraz zakresu odpowiedzialności. Dodatkowo zasadnym wydaje się wprowadzenie obowiązku publikacji na stronach internetowych jednostek administracji publicznej spisu osób aktualnie w niej pracujących.
http://www.popler.tv/PrawoiSprawiedliwosc/51199
PAP, AS, MG