Informacje

Fot.sxc.hu
Fot.sxc.hu

Roaming blokuje rozwój telefonii komórkowej. Gdyby znieść opłaty operatorzy zyskaliby 300 mln klientów

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 17 lutego 2014, 17:33

    Aktualizacja: 17 lutego 2014, 17:38

  • Powiększ tekst

Jak wynika z sondażu przeprowadzonego z udziałem 28 tys. obywateli, 94 proc. Europejczyków, którzy udają się za granicę, ogranicza korzystanie z takich usług jak Facebook. Powodem są opłaty za roaming w sieciach komórkowych. Według szacunków Komisji Europejskiej obecna polityka cenowa firm telekomunikacyjnych powoduje, że około 300 mln użytkowników telefonów nie decyduje się na ich usługi. Odbija się to negatywnie na innych branżach, np. twórców aplikacji.

Podczas gdy będąc we własnym kraju, w coraz większym stopniu korzystamy z komórek, w szczególności z usług mobilnej transmisji danych, zawyżone opłaty za roaming mają istotny wpływ na nasze zachowania za granicą: 47 proc. osób nigdy nie korzysta z mobilnego internetu w innym kraju UE. Tylko co dziesiąta osoba korzysta z poczty elektronicznej w telefonie w taki sam sposób, jak we własnym kraju. Ponad jedna czwarta badanych po prostu wyłącza telefon, gdy wyjeżdża do innego kraju UE. Miliony posiadaczy telefonów wysyła SMS-y, nie chcąc płacić za połączenia.

Osoby, które często podróżują – najbardziej łakomy kąsek na potencjalnym rynku – wyłączają funkcję transmisji danych w telefonie komórkowym częściej niż podróżujący sporadycznie. Zdaniem Komisji wynika to z faktu, że osoby, które często podróżują, są lepiej poinformowane o rzeczywistych kosztach transmisji danych w roamingu w Europie niż ci, którzy wyjeżdżają za granicę tylko od czasu do czasu.

- Te dane to dla mnie prawdziwy szok. Wynika z nich jasno, że musimy dokończyć dzieła i znieść opłaty roamingowe. Konsumenci bardzo ograniczają korzystanie z telefonu, co nie ma sensu także z punktu widzenia firm telekomunikacyjnych. Nie chodzi tylko o problemy urlopowiczów z operatorami telekomunikacyjnymi. Z powodu roamingu miliony przedsiębiorstw narażone są na dodatkowe koszty. Potencjalne zyski tracą także np. twórcy aplikacji. Roaming nie ma sensu na jednolitym rynku – to zjawisko jest nieracjonalne z punktu widzenia ekonomii - podkreśla wiceprzewodnicząca Komisji Europejskiej Neelie Kroes

Podczas gdy branża aplikacji rozwija się bardzo dynamicznie, takie bariery jak opłaty roamingowe mogą hamować rozwój niektórych części tego sektora. Dotyczy to szczególnie aplikacji z przewodnikami turystycznymi i mapami oraz aplikacji fotograficznych. Konsumenci ograniczają korzystanie z komórek nie tylko za granicą. Również we własnym kraju 70 proc. osób ogranicza połączenia do innych krajów UE ze względu na koszty.

Korzystanie z telefonu w UE

Z sondażu przeprowadzonego na zlecenie Komisji wynika, że wyjeżdżając do innego kraju UE, 28 proc. osób wyłącza telefon. Tylko 8 proc., będąc za granicą, dzwoni z telefonu komórkowego równie często jak w kraju. 3 osoby na 10 nigdy nie dzwonią z zagranicy.

SMS-y zamiast rozmów

Będąc za granicą, trochę więcej osób wysyła SMS-y niż dzwoni. 2 osoby na 10 korzystają z SMS-ów w taki sam sposób, jak w domu. Według sondażu co czwarty podróżny nigdy nie wysyła SMS-a z zagranicy.

Za granicą bez mobilnego internetu

Dane dotyczące korzystania za granicą z mobilnego internetu są jeszcze bardziej dramatyczne. Niemal połowa respondentów (47 proc.) nigdy nie wysyła e-mali ani nie korzysta z mediów społecznościowych w innym kraju UE. W ten sam sposób, co w domu, korzysta z maili tylko co dziesiąta osoba, a z mediów społecznościowych – co dwudziesta. Poza tym osoby, które często podróżują, częściej niż sporadycznie podróżujący wyłączają funkcję transmisji danych w telefonie komórkowym – odpowiednio 33 i 16 proc. Z sondażu można wysnuć wniosek, że tak duża różnica spowodowana jest faktem, że osoby często wyjeżdżające są lepiej poinformowane o rzeczywistych kosztach transmisji danych w roamingu w Europie niż ci, którzy rzadziej podróżują.

Opr. Jas

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych