Kasa Krajowa negatywnie opiniuje projekt zmiany ustawy o SKOK i BFG
Zdaniem Kasy Krajowej głównym kierunkiem zmian wyznaczanych przez ustawodawcę i pierwszoplanowym działaniem nadzorcy powinno być zapewnienie kasom realnej możliwości uczestnictwa w procesach restrukturyzacji sektora spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych, które powinny być przejmowane wyłącznie przez inne kasy. Niestety, tak nie jest...
Poniżej prezentujemy pełną treść Stanowiska Kasy Krajowej do zmian zawartych w rządowym projekcie ustawy z dnia 27 stycznia 2015 r. o zmianie ustawy o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych oraz ustawy o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym:
"Odwołując się do ogólnych zasad Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej w uzasadnieniu projektowanych zmian wskazano m.in., że pomoc państwa może być zatwierdzona przez Komisję, gdy udzielana jest podmiotom potrzebującym wsparcia, a nie instytucjom prawidłowo funkcjonującym. W konsekwencji beneficjentami pomocy publicznej są de facto kasy, jako podmioty, których trudna sytuacja wymaga interwencji państwa.
Podzielając powyższe założenia Kasa Krajowa stała i stoi nadal na stanowisku, że pomoc powinna trafiać do kas potrzebujących pomocy, a nie do banków je przejmujących.
Projektowane zmiany, sprowadzające się do wyeliminowania stwierdzenia, że Fundusz udziela wsparcia podmiotom innym niż kasa należy zatem uznać za dalece niewystarczające. Zmiany te tworzą de facto fikcję prawną sprzeczną ze stanem faktycznym, jakoby pomoc otrzymywała kasa przejmowana a nie podmiot przejmujący, podczas, gdy oczywistym jest, że jest odwrotnie, a cały mechanizm nakierowany jest nadal na likwidacje kas i przekazywanie ich bankom. W wyniku projektowanych zmian kasy będą mogły być przejmowane nie tylko jak do tej pory przez banki krajowe, lecz również przez banki zagraniczne. Rozwiązania te uniemożliwiają zastosowanie najbardziej pożądanego sposobu rozwiązania problemów, z jakimi borykają się kasy, jakim byłaby ich autosanacja.
Zdaniem Kasy Krajowej głównym kierunkiem zmian wyznaczanych przez ustawodawcę oraz pierwszoplanowym działaniem nadzorcy powinno być zapewnienie kasom realnej możliwości uczestnictwa w procesach restrukturyzacji sektora spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych, które powinny być przejmowane wyłącznie przez inne kasy.
Autosanacja w systemie SKOK jest możliwa - kasy, które uzyskają dostęp do pomocy publicznej będą mogły dostosować swoją działalność i funkcjonować zgodnie z aktualnymi wymogami, jakie zostały na kasy nałożone w wyniku dokonujących się w ostatnich latach głębokich zmian w ich otoczeniu prawnym.
Przejęcie kasy przez bank stanowi wyłom od zasady, w myśl której połączenie dotyczy podmiotów o takiej samej lub podobnej formie prawnej, a przy tym dokonywane jest według procedury zapewniającej ochronę praw członków (wspólników) wszystkich łączących się podmiotów. Banki krajowe działają przede wszystkim w formie spółek akcyjnych, spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe są zaś spółdzielniami.
Polski system prawny nie reguluje w żadnym miejscu procedury połączenia spółki akcyjnej ze spółdzielnią. A zatem proponowane w procedowanym projekcie ustawy rozszerzenie katalogu podmiotów mogących przejmować spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe, ich wybrane zobowiązania lub aktywa o instytucje kredytowe, de facto banki zagraniczne, tylko pogłębia obecne sprzeczności ze spółdzielczym charakterem działalności kas.
Z powyższych powodów Kasa Krajowa negatywnie opiniuje projekt ustawy o zmianie ustawy o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych oraz ustawy o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym."