10 hektarów w centrum Warszawy i 3 miliardy złotych w grze. Gigantyczny projekt deweloperski PKP ma być gotowy za pięć lat
Na terenie stacji Warszawa Główna powstaną m.in. biura, mieszkania i przestrzeń handlowo-usługowa - poinformował w czwartek członek zarządu PKP S.A. Jarosław Bator. Spółka wyłoniła dewelopera, z którym będą prowadzone negocjacje na temat tej inwestycji. Koordynacją inwestycji zajmuje się spółka Xcity Investment powołana przez PKP pod koniec 2014 r. Działa ona w ramach struktury grupy PKP. Jej zadaniem jest realizowanie, wspólnie z firmami zewnętrznymi, projektów deweloperskich i inwestycyjnych na terenach kolejowych.
"Koncepcja nowego zagospodarowania terenów Warszawy Głównej łączy tradycję z nowoczesnością. Zamierzamy przywrócić istniejące tam dawniej funkcje kolejowe i jednocześnie uzupełnić je o nowe, które uczynią cały teren bardziej atrakcyjnym zarówno dla podróżnych, jak i mieszkańców Warszawy" - powiedział w czwartek na konferencji prasowej Bator.
Planowana inwestycja obejmie ok. 10-hektarowy teren wokół stacji Warszawa Główna. Według koncepcji wyłonionego dewelopera Immofinanz Group na tych terenach powstaną biura, mieszkania i zabudowa handlowo – usługowa. Planowane jest również utworzenie terenów rekreacyjno-sportowych. Koszt całego projektu oszacowano na ok. 700 mln euro.
Bator poinformował, że przestrzeń publiczna w tym tereny zielone obejmie 15 tys. 400 metrów kwadratowych a przestrzeń biurowa to 81 tys. metrów kwadratowych. Planowane jest też oddanie 450 lokali mieszkalnych oraz 200 lokali komercyjnych. Na dachach przyszłych budynków inwestor zamierza utworzyć zielone tereny rekreacyjne.
"Mamy ambicje żeby ten projekt wszedł w fazę budowlaną w ciągu 2-3 lat. Przewidujemy, że pierwsze prace budowlane powinny ruszyć w latach 2017-2018. Projekt będzie realizowany wieloetapowo. Natomiast przewidujemy, że realizacja tego projektu w całości zajmie ok. 5 lat. Przypuszczam, że w pierwszej kolejności realizowane będą projekty związane z przywróceniem ruchu kolejowego na stacji Warszawa Główna oraz część mieszkaniowa" - powiedział prezes Xcity Investment Maciej Król.
Planowana inwestycja zakłada także odrestaurowanie budynku dawnego dworca kolejowego Warszawa Główna. Będzie on połączony ze stacją kolejową i wielopoziomowym parkingiem dla samochodów osobowych, który powstanie nad istniejącymi torowiskami. Drugi parking, zlokalizowany pod ziemią, dostępny będzie od strony ulicy Kolejowej.
Jarosław Bator poinformował, że funkcjonujące obecnie w budynku dworca Warszawa Główna Muzeum Kolejnictwa zostanie przeniesione w inne miejsce.
"Jesteśmy już dość mocno zaawansowani w rozmowach z Urzędem Marszałkowskim na temat stworzenia nowej lokalizacji dla muzeum na Odolanach (rejon Warszawy w dzielnicy Wola - PAP), gdzie stworzymy nowe centrum kultury, które będzie się nazywało Stacja Muzeum. Rozmawiamy też z władzami miasta o poprawieniu komunikacji w to miejsce" - powiedział Bator.
Dodał, że spółka liczy, iż w 2018 r. będzie mogła przenieść eksponaty do nowej lokalizacji. Batory poinformował, że trwają także rozmowy z Urzędem Marszałkowskim o finansowaniu muzeum.
Według projektu Warszawa Główna ma zostać włączona do ruchu kolejowego.
"Dworzec Warszawa Główna będzie zlokalizowany pod ziemią. Będzie to stacja czołowa, na której prawdopodobnie będą kończyły swój bieg pociągi podmiejskie i regionalne" - powiedział Bator.
Jak dodał obecnie rozpoczną się negocjacje z wyłonionym deweloperem na temat szczegółów umowy i harmonogramu realizacji inwestycji.
PAP, sek