Chińczycy podbijają rynki światowe produktami "Made in Japan". Wykupują renomowane firmy japońskie, które są w kryzysie
Chińczycy wykupują renomowane firmy japońskie, które przeżywają kryzys i pod ich marką rozpoczynają nową produkcję.
Japońskie koncerny w 2011 roku dotknęły dwie klęski żywiołowe. Pierwszą było tsunami, a drugą powódź w Tajlandii, gdzie zlokalizowanych jest wiele fabryk japońskich. Do złej koniunktury doszły jeszcze problemy związane z rekordowo wysoką wartością jena w stosunku do walut światowych. Dla chińskich i koreańskich producentów walczących o rynki zagraniczne było to okazją do ataku na pozycję Japończyków, którzy tradycyjnie wiedli od lat prym w tej dziedzinie. Pojawiły się nowe elementy strategii powiększania swoich wpływów, zwłaszcza przez producentów chińskich. Chińczycy wykupują przeżywające kryzys firmy japońskie i pod ich marką rozpoczynają nową produkcję.
Jak donosi singapurski dziennik Lianhe Zaobao, chińska firma Haier produkująca elektronikę użytkową rozszerza swoją ekspansję na rynku japońskim. Nowym elementem strategii rozwoju stało się wprowadzenie nowej linii produktów pod nazwą AQUA, wykonywanych w fabrykach japońskich.
Haier w lecie 2011 roku wykupił za ok. 1 mld dolarów od przeżywającego poważne problemy finansowe koncernu Panasonic znaną firmę Sanyo. W skład transakcji wchodzi wiele zakładów produkcji sprzętu AGD i elektroniki. Wraz z marką przejęte zostały również zagraniczne oddziały produkcji na terenie Malezji, Indonezji, Filipin i Wietnamu - w sumie 9 zakładów wraz z załogą, liczącą 2300 osób. W ten sposób Haier zagwarantował sobie dominację na rynku Południowo-Wschodniej Azji w produkcji lodówek (17 proc. rynku światowego) i pralek automatycznych (14,7 proc.).
Nowa strategia koncernu Haier obejmuje promocję nowej linii wyrobów Sanyo pod nazwą AQUA. Prezentacja linii AQUA odbyła się niedawno w Tokio. Nowe wyroby zostały pozytywnie ocenione przez analityków rynkowych i zyskały przychylne opinie potencjalnych konsumentów japońskich.
Nowym pomysłem na ugruntowanie pozycji Haiera na rynku światowym i powiązaniu go z ideą "Made in Japan" jest utworzenie azjatyckiej centrali firmy oraz ośrodka badań i rozwoju na terenie Japonii.
Pierwszą dużą fuzją przedsiębiorstwa chińskiego ze znanym producentem zagranicznym było wykupienie w 2003 roku przez koncern TCL francuskiego producenta telewizorów - znanej firmy francuskiej Thomson.
(PAP) jwn/ pad/