Informacje

www.sxc.hu
www.sxc.hu

50 proc. Brytyjczyków jest za wyjściem ich kraju z UE

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 18 lutego 2013, 12:07

  • Powiększ tekst

Gdyby referendum w sprawie przyszłości W. Brytanii w UE odbyło się jutro, 50 proc. Brytyjczyków głosowałoby za wyjściem kraju z UE, 33 proc. za pozostaniem, a 17 proc. nie głosowałoby - wynika z sondażu opublikowanego w poniedziałkowym "Financial Timesie".

Takie wyniki, jak zauważa dziennik, zapewne wywołają niepokój w kręgach proeuropejskich w Wielkiej Brytanii. Połowa ankietowanych popiera zorganizowanie referendum w sprawie członkostwa w UE. Zorganizowanie takiego plebiscytu - w przypadku, gdyby wygrał kolejne wybory - obiecał premier David Cameron. Plebiscyt miałoby poprzedzić renegocjowanie z UE prerogatyw, jakimi obecnie dysponuje Bruksela. Cameron chciałby odzyskać dla Londynu część uprawnień.

Jednak wśród Brytyjczyków popierających wyjście z UE tylko 12 proc. uznało, że zmieniłoby zdanie, gdyby te negocjacje zakończyły się sukcesem. 47 proc. "być może" zmieniłoby zdanie, a dla 41 proc. nie miałoby to żadnego znaczenia.

Około 45 proc. badanych uznało, że Wielka Brytania czerpie korzyści z członkostwa w UE; 34 proc. jest przeciwnego zdania. W poprzednim sondażu na ten temat, który ukazał się pod koniec stycznia w dzienniku "The Times", 40 proc. Brytyjczyków zadeklarowało, że głosowałoby za wyjściem z UE. Za pozostaniem w "27" opowiadało się wówczas 37 proc.

Najnowszy sondaż został przeprowadzony na próbie 2114 osób przez firmę Harris Interactive pomiędzy 29 stycznia a 6 lutego. David Cameron oświadczył pod koniec stycznia, że jeśli w 2015 roku wygra wybory, to przed rokiem 2017 przeprowadzi referendum w sprawie pozostania Wielkiej Brytanii w UE. "Będzie to referendum za lub przeciw" - powiedział premier i podkreślił, że jeśli W. Brytania zdecyduje się na wyjście, nie będzie już powrotu.

(PAP)

awl/ ap/

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych