Informacje

UKE: Rynek pocztowy w Polsce migruje w stronę bardziej zaawansowanych usług

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 30 maja 2017, 16:58

  • 1
  • Powiększ tekst

Łączna wartość polskiego rynku usług pocztowych w 2016 r. wyniosła 7 649,98 mln zł, co oznacza wzrost o 0,18% w skali roku. Minimalny wzrost wartości rynku został osiągnięty przy jednoczesnym ponad 5,3-proc. spadku wolumenu całkowitego usług pocztowych, co świadczy o migracji całości rynku w kierunku usług bardziej zaawansowanych, o wyższym poziomie cen, wynika z dokumentu Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE) "Raport o stanie rynku pocztowego w 2016 roku"

Ubiegły rok był pierwszym, w którym przychody z przesyłek kurierskich (3 581,1 mln zł) wyprzedziły przychody z przesyłek listowych (3 438,1 mln zł).

Na rynku usług pocztowych na przestrzeni lat 2014-2016 trwała dynamiczna zmiana strukturalna, w wyniku której po raz pierwszy najważniejszym segmentem pod względem wartości rynku stał się segment przesyłek kurierskich, którego udział sięgnął 47%, a 2016 był kolejnym rokiem, w którym wartość tego segmentu wzrosła o kolejne 0,37 mld zł.

W roku 2016 przychody z przesyłek kurierskich wzrosły o 11,62% w skali roku i aż o 32,23% w stosunku do 2014 r. - do 3 581,06 mln zł.

Mimo tak silnego wzrostu, wartość całego rynku usług pocztowych pozostała niemal niezmienna. Było to konsekwencją jednoczesnego spadku przychodów z usług listowych oraz znacznego spadku sprzedaży w segmencie innych usług pocztowych" - czytamy w raporcie.

Przychody z paczek pocztowych zwiększyły się o 1,6% w skali roku do 431,3 mln zł w 2016 r.

Z raportu wynika, że minimalny spadek wolumenu paczek pocztowych w 2016 r. potwierdził obserwowane już rok wcześniej symptomy zahamowania szybkiego spadku obserwowanego przed rokiem 2014.

Wówczas odnotowywano spadki sięgające nawet 50% rocznie, co spowodowane było masową migracją klientów z tradycyjnych usług paczkowych do przesyłek kurierskich. Wydaje się, że usługa ta przeszła w trend poziomy, co może być skutkiem odzyskania zaufania części zwłaszcza drobnych klientów e-commerce do tradycyjnej paczki pocztowej" - czytamy dalej.

Operatorzy zrealizowali w ub. roku 1 385,56 mln sztuk przesyłek listowych, tj. o 5,62% mniej niż w 2015 r. Natomiast wartość przychodu z tytułu świadczenia przesyłek listowych w 2016 r. wyniosła 2 992,78 mln zł, co oznacza spadek o 6,24% r/r. Jak wskazało UKE, to rezultat rezygnowania z tradycyjnej korespondencji listowej na rzecz komunikacji wykorzystującej nowoczesne technologie.

Liczba zrealizowanych paczek pocztowych spadła w roku 2016 do 25,25 mln sztuk czyli o 5,71% r/r. r. Natomiast wartość przychodu z tytułu świadczenia paczek pocztowych w 2016 r. wyniosła 431,30 mln zł tj. o 1,61% więcej niż w 2015 r.

Poczta Polska zrealizowała w obrocie krajowym i zagranicznym (bez druków bezadresowych) 1 546,66 mln sztuk usług (81,45% udziału w wolumenie ogółem), co przełożyło się na 4 294,21 mln zł przychodu (56,13% udziału w przychodach ogółem). W skali roku wolumen usług zwiększył się o 6,68%, a wartość przychodów spadła o 0,54%.

Operator wyznaczony w 2016 r. zrealizował w obrocie krajowym i zagranicznym 572,14 mln sztuk usług powszechnych, co przełożyło się na 2 470,87 mln zł przychodu. Oznacza to spadek w odniesieniu do roku 2015 odpowiednio o 11,63% oraz o 7,24%.

Operatorzy alternatywni zrealizowali ogółem w obrocie krajowym i zagranicznym (bez druków bezadresowych) 352,31 mln sztuk usług (18,55% udziału wolumenie ogółem), co przełożyło się na 3 355,78 mln zł przychodu (43,87% udziału w przychodach ogółem). W skali roku 2015 wolumen usług zmniejszył się o 36,63%, zaś wartość przychodów wzrosła o 1,2%.

Z raportu UKE wynika, że w odróżnieniu od lat poprzednich, w roku 2016 nastąpił spadek liczby działających operatorów pocztowych. Jednocześnie zainteresowanie podejmowaniem działalności pocztowej nie słabnie, o czym świadczy wzrost liczby podmiotów zarejestrowanych.

Według stanu na koniec 2016 r. w rejestrze operatorów pocztowych znajdowało się 291 podmiotów, jednak znaczna część nie podjęła działalności pocztowej lub ją zawiesiła. Aktywną działalność w zakresie świadczenia usług pocztowych prowadziło 151 operatorów pocztowych. W roku 2015 było ich 171 - czytamy dalej.

Liczba punktów, w których świadczone są usługi pocztowe, po dynamicznym wzroście w latach ubiegłych, ustabilizowała się. W roku 2016 usługi pocztowe świadczone były w 16 112 placówkach pocztowych, w tym w 7 497 placówkach operatora wyznaczonego i 8 615 placówkach operatorów alternatywnych. UKE wskazało, że w coraz większym zakresie do realizacji usług pocztowych wykorzystywane są automaty do pocztowej obsługi klientów.

Użytkownicy usług pocztowych w ub. roku zareklamowali 1 178 100 usług pocztowych, tj. o 11,38% więcej w skali roku. Z całkowitej liczby reklamacji 48,01% zostało odrzuconych, 42,32% uwzględniono, natomiast na koniec 2016 r. w toku wyjaśniania pozostało 13,27% reklamacji. UKE podało, że wśród omawianych reklamacji najwięcej dotyczyło opóźnienia w doręczeniu przesyłki (426 464 reklamacji), zaś na drugim miejscu znalazły się reklamacje dotyczące innych przyczyn (365 416 reklamacji).

(ISBnews)SzSz

Powiązane tematy

Komentarze