Informacje

autor: fot. Andrzej Wiktor
autor: fot. Andrzej Wiktor

PGNiG walczy ze smogiem. Ruszyła kampania edukacyjna „Powietrze bez śmieci”

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 14 listopada 2017, 11:00

    Aktualizacja: 15 listopada 2017, 07:11

  • Powiększ tekst

Grupa PGNiG włącza się do walki ze smogiem. Kampania edukacyjna „Powietrze bez śmieci”: ufundujemy Szkolne Pracownie Przyrodnicze i Naukowe Place Zabaw w gminach.

Co roku w Polsce na skutek oddychania złej jakości powietrzem przedwcześnie umiera ponad 51 tys. osób. Brudne powietrze to skutek zanieczyszczeń pochodzących z pieców „kopciuchów”, kominków i spalin samochodowych.

Dlatego do walki o czystsze powietrze w Polsce włącza się Grupa PGNiG, która poprawę jego jakości wpisała w strategie wszystkich spółek ze swojej grupy. Działaniom inwestycyjnym i sprzedażowym będzie towarzyszyć kampania edukacyjna „Powietrze bez śmieci” prowadzona przez Fundację PGNIG im. Ignacego Łukasiewicza, która swoim zasięgiem ma objąć kilka tysięcy szkół i wszystkie polskie gminy.

  • Od sierpnia 2017 roku poprawa jakości powietrza w Polsce jest częścią strategii Grupy Kapitałowej PGNiG. Wybór 14 listopada, jako dnia inauguracji kampanii PGNiG nie jest przypadkowy, ponieważ od 13 lat Fundacja Ekologiczna Arka propaguje go jako Dzień Czystego Powietrza. W tym roku Fundacja PGNiG została jego strategicznym partnerem - mówi Piotr Woźniak, prezes zarządu PGNiG SA. Aktywne działania, których celem jest poprawa jakości powietrza w Polsce podejmuje jednocześnie kilka spółek z Grupy Kapitałowej PGNiG, w tym PGNiG Obrót Detaliczny, PGNiG Termika i Polska Spółka Gazownictwa.

Wszystkie działania PGNiG, związane z walką ze smogiem, będą prowadzone w ramach zainaugurowanej 14 listopada br. przez Fundację PGNIG im. I. Łukasiewicza ogólnopolskiej kampanii „Powietrze bez śmieci”. Jej częścią jest projekt „Rodzina i dzieci, Powietrze bez śmieci”, który ma objąć kilka tysięcy szkół i wszystkie gminy w Polsce.

  • Nadrzędnym celem kampanii jest edukacja na temat przyczyn zanieczyszczenia powietrza, ze szczególnym uwzględnieniem tych, na które mamy największy wpływ – tak zwanej niskiej emisji. To piece kopciuchy, kominki i spaliny samochodowe są głównym źródeł smogu w Polsce, a jednocześnie to jej najłatwiej zapobiec. Przeprowadziliśmy badanie, z którego wynika, że nadal potrzebna jest większa świadomość, wiedza i odpowiednia motywacja – mówi Łukasz Kroplewski wiceprezes PGNiG S.A.

  • Głównymi elementami projektu będą: program edukacyjny oraz konkurs z nagrodami dla lokalnych społeczności. Całość swoją wiedzą, autorytetem i osobą wspiera znany prezenter telewizyjny i pasjonat nauki, Radosław Brzózka, który m.in. poprowadzi w szkołach pokazowe lekcje, poświęcone walce ze smogiem - powiedział Zbigniew Kajdanowski Prezes Fundacji PGNiG


Część pierwsza projektu przeznaczona jest dla dzieci z klas I-III, bo właśnie w tym wieku tworzą się nawyki, które pozostają z nami przez całe życie. Szkoły, który zdecydują się udział w programie, otrzymają nie tylko atrakcyjne materiały edukacyjne, ale też szansę na zdobycie wyposażenia trzech nowoczesnych Szkolnych Pracowni Przyrodniczych o wartości 30 000 zł. Zgłoszenia szkół przyjmowane będą do końca tego roku, ale warto zrobić to już teraz, bo tylko pierwsze 1000 placówek otrzyma materiały edukacyjne w formie specjalnego AntySmogBox-u. Pozostałe szkoły będą mogły ściągnąć te materiały ze strony www. Szczegóły znajdują się na: www.powietrzebezśmieci.pl/szkoły. Część druga to działania skierowane do gmin, które mogą wziąć udział w konkursie i wygrać pięć Naukowych Stacji Zabaw PGNiG o wartości ok.100000 zł. To rodzaj parku eksperymentów i doświadczeń, gdzie całe rodziny będą mogły poznać prawa nauki i bawić się nimi. Każda gmina, która chce wziąć udział w projekcie, musi do końca tego roku zgłosić swój udział przez formularz na stronie www.powietrzebezsmieci/gminy. Następnie, po zweryfikowaniu zgłoszeń, rozpocznie się głosowanie, w którym każdy będzie mógł oddać swój głos na wybraną gminę. Najpierw musi jednak zapoznać się z materiałem na temat zanieczyszczeń powietrza i odpowiedzieć na proste pytanie. Tym samym projekt ma szansę stać się pierwszym, tak szerokim działaniem edukacyjnym w Polsce. * Podbudowę do podejmowanych działań stworzyło ogólnopolskie badanie „Polacy o jakości powietrza”, które w sierpniu br. na zlecenie PGNiG zrealizowała firma badawcza Danae. Tyko jedna czwarta wszystkich respondentów zetknęła się z ostrzeżeniem smogowym, mimo że ostatniej zimy temat niemal nie znikał z pierwszych stron gazet. Ponad 40% Polaków uważa, że nie ma wpływu na zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza. Jednocześnie jako jego główne przyczyny wskazujemy te, które zależą najczęściej od nas samych: palenie śmieci w domowych piecach (71%), spaliny samochodowe (51%), stare i niesprawne domowe piece (45%) oraz ogrzewanie przy użyciu węgla (36%). Wśród podejmowanych przez Grupę PGNiG działań jest wspieranie samorządów w realizacji lokalnych programów ograniczenia niskiej emisji. - Obecnie w kilkunastu miejscowościach południowej Polski, gdzie problem niskiej emisji jest największy, działają punkty informacyjne dla mieszkańców. Takie punkty działają już m.in. w Oleśnicy, Dzierżoniowie, Bielawie, Skawinie, Krynicy-Zdroju i Kudowie-Zdroju. Można w nich uzyskać informacje o możliwościach rozpoczęcia korzystania z gazu ziemnego i szacunkowych kosztach inwestycji – mówi Henryk Mucha, prezes zarządu PGNiG Obrót Detaliczny. Partnerzy techniczni PGNiG OD pomagają mieszkańcom zaplanować inwestycje, wypełnić dokumenty i przygotować wnioski o pozyskanie środków na dotacje celowe. Oferują też wykonanie instalacji gazowej lub grzewczej i pomoc w uzyskaniu dokumentów wymaganych do uzyskania zgody na korzystanie z instalacji.

Równolegle Polska Spółka Gazownictwa prowadzi szeroko zakrojoną akcję rozwoju sieci dystrybucyjnej gazu w Polsce. - Do tej pory PSG podpisała 457 listów intencyjnych z gminami, które chcą rozwijać lokalne sieci gazownicze. W następstwie tej akcji trwają obecnie analizy możliwości realizacji inwestycji w poszczególnych gminach, jednak już teraz można powiedzieć, że do końca 2022 roku Polska Spółka Gazownictwa planuje zgazyfikować około 125 gmin, m.in. gminy: Mońki, Krynica Morska i Hajnówka - mówił Marian Żołyniak wiceprezes PSG. Jednocześnie rośnie z kwartału na kwartał liczba nowych przyłączy gazowych instalowanych przez PSG. W tym samym czasie PGNiG Termika promuje ciepło systemowe - w szczególności na terenach silnie zurbanizowanych - jako alternatywę dla lokalnych kotłowni. Kilka tygodni temu rozpoczęła się potężna inwestycja – budowa bloku gazowo-parowego w Elektrociepłowni Żerań. Blok budowany z myślą o przyszłości zapewni bezpieczeństwo energetyczne aglomeracji warszawskiej i jednocześnie przyczyni się do odczuwalnej poprawy jakości powietrza. Dotychczas eksploatowane kotły zostaną wycofane z użytku i zastąpione nową jednostką wytwórczą, która umożliwi zwiększenie produkcji energii elektrycznej w elektrociepłowni o 55 % oraz przede wszystkim przyczyni się do obniżenia emisji szkodliwych pyłów i gazów. Nowa inwestycja poprawi również komfort życia lokalnej społeczności w postaci zmniejszonego ruchu z i do zakładu. Wykorzystanie gazu zamiast węgla znacznie zmniejszy potrzebę transportu węgla jak i odpadów paleniskowych. - powiedział Tomasz Wilczak wiceprezes PGNiG Termika Najbardziej niezadowoleni z jakości powietrza są mieszkańcy południowej i centralnej części kraju, a szczególnie województwa śląskiego (66%), mazowieckiego (51%) i małopolskiego (50%). Ciekawe, że aż 85% mieszkańców wsi jest zadowolona z jakości powietrza. - Większość z nich nie zdaje sobie sprawy, że problem niskiej emisji dotyczy ich tak samo jak mieszkańców większych aglomeracji – informował Marcin Szczudło Dyrektor ds. Komunikacji w PGNiG OD.

Według badanych najlepszym sposobem na ochronę mieszkańców przez smogiem jest karanie wysokimi mandatami za palenie śmieci w piecach domowych (77%), zakaz palenia niskiej jakości węglem (67%) i wprowadzenie nowoczesnych technologii w przemyśle (65%).

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych