Informacje

zablokonany Kanał Suezki przez kontenerowiec Ever Given / autor: TVP Info
zablokonany Kanał Suezki przez kontenerowiec Ever Given / autor: TVP Info

Zator morski poza Kanałem Sueskim wzrósł do około 280 statków

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 27 marca 2021, 10:30

    Aktualizacja: 27 marca 2021, 10:35

  • Powiększ tekst

Trwają przygotowania do podjęcia kolejnych prób przemieszczenia gigantycznego kontenerowca, który już piąty dzień z rzędu tkwi w Kanale Sueskim, i odblokowania kluczowej dla światowej żeglugi drogi wodnej wschód-zachód. Wg właściciela statku kolejna próba zostanie podjęta w sobotę wieczorem

Firma, której zlecono akcję ratowania 400-metrowego kontenerowca Ever Given, jest bardziej ostrożna i mówi o „dniach czy nawet tygodniach”, potrzebnych do odblokowania kanału.

Czytaj też: Blokada Kanału Sueskiego to gigantyczny problem dla światowego handlu!

Ever Given, pływający pod panamską banderą i przewożący towary na trasie Azja-Europa, we wtorek osiadł na mieliźnie w wąskim kanale między Afryką a Półwyspem Synaj. Kontenerowiec utknął w poprzek jednopasmowego odcinka kanału, ok. 6 km na północ od południowego wejścia do kanału, w pobliżu miasta Suez.

Firma obsługująca statek od strony technicznej Bernhard Schulte Shipmanagement (BSM) przekazała, że przeprowadzona w piątek próba ściągnięcia go z mielizny nie powiodła się. Teraz jest plan wypompowania wody z wewnętrznych pomieszczeń statku, a dwa kolejne holowniki powinny przybyć na miejsce do niedzieli, aby wraz z innymi jednostkami spróbować przenieść statek – przekazała BSM.

Przedstawiciel władz zarządzających Kanałem Sueskim (SCA) poinformował, że w sobotę planowane są co najmniej dwie próby ściągnięcia statku z mielizny, gdy nastąpi przypływ. Dodał, że czas podjęcia tych prób zależy od przypływu. Urzędnik zastrzegł anonimowość, gdyż nie jest uprawniony do udzielania informacji dziennikarzom – informuje agencja AP.

Japońska firma Shoei Kisen, która jest właścicielem kontenerowca, podała, że co najmniej 10 holowników zostało wysłanych do pomocy przy operacji w Kanale Sueskim. Prezes Shoei Kisen, Yukito Higaki, powiedział na konferencji prasowej w siedzibie firmy w Imabari w zachodniej Japonii, że robotnicy pogłębiają brzegi i dno morskie w pobliżu dziobu statku, aby spróbować ściągnąć go z mielizny, gdy zacznie się przypływ.

Shoei Kisen przekazała w sobotę w oświadczeniu, że rozważa usunięcie kontenerów w celu odciążenia statku, jeśli próby jego podniesienia nie powiodą się, ale byłaby to trudna operacja.

Biały Dom przekazał, że zaoferował pomoc Egiptowi w ponownym otwarciu kanału. Mamy sprzęt i możliwości, których większość krajów nie posiada; wiemy, co możemy zrobić i jakiej pomocy możemy udzielić – powiedział w piątek dziennikarzom prezydent USA Joe Biden.

Według agencji Leth Agencies w sobotę zator morski wzrósł do około 280 statków poza Kanałem Sueskim. Niektóre jednostki zaczęły zmieniać kurs, a dziesiątki statków wciąż kierowały się w stronę kanału - podała firma Refinitiv.

Przedłużające się zamknięcie kluczowej drogi wodnej spowodowałoby opóźnienia w globalnym łańcuchu dostaw. Około 10 proc. światowego handlu przepływa przez kanał, który jest szczególnie ważny dla transportu ropy naftowej. Zamknięcie mogłoby wpłynąć na transporty ropy i gazu do Europy z Bliskiego Wschodu – zwraca uwagę AP.

PAP/mt

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych