Analizy

Cukier drożeje w Polsce i na świecie

źródło: PAP

  • Opublikowano: 2 października 2016, 16:24

    Aktualizacja: 2 października 2016, 16:24

  • Powiększ tekst

Cukier drożeje na rynku krajowym i na giełdach zagranicznych. Powodem wzrostu cen jest przede wszystkim poprawa koniunktury na świecie. W lipcu br. kilogram paczkowanego cukru w naszym kraju kosztował średnio 2,8 zł/ kg tj. o 28 proc. więcej niż rok wcześniej.

Tymczasem w tym roku - jak oceniają eksperci - produkcja cukru będzie znacznie większa od kwoty produkcyjnej (1405,6 tys. ton) i krajowego zapotrzebowania (1705 tys. ton).

Kampania cukrownicza w Polsce rozpoczęła się na początku września. Wegetacja buraków cukrowych przebiegała w korzystnych warunkach pogodowych. Jeżeli w trakcie kampanii warunki pogodowe również będą korzystne, to produkcja cukru może wynieść 2-2,1 mln ton.

Na krajowym rynku utrzymuje się wzrostowa tendencja cen cukru. W lipcu br. średnia cena zbytu cukru workowanego wyniosła 2,33 zł/kg i była o 0,7 proc. wyższa niż przed miesiącem oraz o 22 proc. wyższa niż przed rokiem. Średnia cena zbytu cukru paczkowanego (2,50 zł/kg) i wzrosła o 1,6 proc. w porównaniu do czerwca oraz była o 22,5 proc. wyższa niż w czerwcu 2015 r. - informuje w raporcie Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej (IERiGŻ).

W handlu detalicznym także cukier drożeje, średnia cena w lipcu br. wyniosła 2,80 zł/kg i była o 1,1 proc. wyższa niż w czerwcu oraz o 27,9 proc. wyższa niż przed rokiem. W ocenie IERiGŻ, powodem wzrostu cen jest przede wszystkim poprawa koniunktury na światowym rynku.

Według notowań portalu dla handlu, cukier w sklepach najdroższy był w marcu-kwietniu 2011, gdy jego ceny przekraczały 4,7 zł/kg, a najtańszy - w drugiej połowie 2014 i do połowy 2015 r., gdy można było go kupić za 1,8-2,0 zł/kg.

Wyższe ceny zbytu cukru w tym roku poprawiły wyniki finansowe przemysłu cukrowniczego. W pierwszym półroczu br. zysk netto wyniósł 325 mln zł, wobec 65 mln zł przed rokiem i był większy niż w całym 2015 r. (279 mln zł).

W pierwszym półroczu 2016 r. polskie firmy wyeksportowały 207 tys. ton cukru, w tym ponad 139 tys. ton do UE. Według IERiGŻ, "podmioty sektora eksportują duże ilości i zmniejszają zapasy, aby przygotować się do dużej produkcji w kampanii 2016/2017".

Cukier z Polski trafił głównie do odbiorców z Niemiec (57 tys. ton), Litwy (15 tys. ton), Łotwy (12 tys. ton) oraz Grecji i Włoch (po 11 tys. ton). W krajach UE eksporterzy uzyskiwali średnią cenę ok. 516 euro/tonę. Spośród krajów poza unijnych największe ilości cukru sprzedano do Izraela (26,7 tys. ton) i Gruzji (10,7 tys. ton), a przeciętne ceny eksportowe uzyskane w krajach trzecich wyniosły ok. 400 euro za tonę.

Limit produkcji cukru w UE zostanie zniesiony od 1 października 2017 r., co może skutkować dalszym zwiększaniem produkcji w Unii.

Na giełdach świtowych cukier jest najdroższy od czterech lat. Od połowy września na londyńskiej giełdzie cukier biały zyskał ponad 8 proc. wzrastając do 590,5 USD/t, a w Nowym Jorku cukier surowy podrożał o ponad 10 proc. do 489 USD/t. W relacji miesięcznej cukier był droższy odpowiednio o 9,8 i 11,4 proc. Natomiast w ujęciu rocznym cukier surowy był droższy aż o 102,7 proc., a cukier biały o 72,9 proc.

Powodami ostatnich podwyżek cukru jest głównie sytuacja w Brazylii, gdzie wyniki w kampanii cukrowniczej za sierpień były dużo słabsze od oczekiwanych. Notowaniom pomogła też decyzja amerykańskiego banku centralnego (FED) o utrzymaniu stóp procentowych na stałym poziomie do końca roku. W praktyce oznacza to, że dolar nie będzie się umacniał, a to głównie w tej walucie odbywa się handel cukrem. Za wysokimi cenami przemawia także światowy bilans cukru, który w sezonie 2015/16 i następnym ma być wyraźnie deficytowy - informuje Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa zajmująca się monitorowaniem zagranicznych rynków rolnych.

PAP, sek

Powiązane tematy

Dotychczasowy system zamieszczania komentarzy na portalu został wyłączony

Przeczytaj więcej

Dziękujemy za wszystkie dotychczasowe komentarze i dyskusje.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych.