Analizy

PMI w polskim przemyśle wzrósł w styczniu do 54,8 pkt.

źródło: Roman Przasnyski, Główny Analityk Gerda Broker

  • Opublikowano: 1 lutego 2017, 08:59

  • Powiększ tekst

Styczeń przyniósł kontynuację pozytywnych tendencji w polskim przemyśle. Wskaźnik PMI wzrósł do 54,8 punktu, czyli do poziomu najwyższego od prawie dwóch lat, potwierdzając jednocześnie przełamanie niekorzystnej tendencji, sygnalizującej w poprzednich miesiącach spowolnienie tempa.

Jeszcze w lipcu i październiku ubiegłego roku PMI ledwie przekraczał poziom 50 punktów, poniżej którego mielibyśmy do czynienia z pogorszeniem się koniunktury. Pierwsze oznaki poprawy widoczne były w listopadzie, a w grudniu wskaźnik podskoczył mocniej, do 54,3 punktu, sygnalizując pozytywne tendencje w przypadku wszystkich jego elementów składowych. Podobna sytuacja miała miejsce w styczniu, gdy przedsiębiorcy wskazywali na dynamiczny wzrost produkcji, najszybszy od prawie trzech lat, wysokie tempo wzrostu nowych zamówień, zarówno ze strony odbiorców krajowych, jak i zagranicznych.

Nadal zwiększał się poziom zatrudnienia, choć w tempie nieco wolniejszym niż w końcówce ubiegłego roku. Na poprawiającą się koniunkturę wskazuje także coraz wyższa dynamika wzrostu kosztów produkcji, związana nie tylko z presją płacową, ale ze zwyżkami cen surowców i materiałów.

Przedstawiciele firm optymistycznie oceniają też perspektywy na najbliższą przyszłość, dostrzegając wzrost popytu, a także sygnalizując inwestycje zwiększające zdolności produkcyjne. Te tendencje pozwalają oczekiwać stopniowego przyspieszenia w gospodarce w kolejnych kwartałach, być może nawet wcześniej, niż we wskazywanej drugiej połowie roku. Jednocześnie wzrost cen i kosztów produkcji sygnalizuje zwiększenie się presji inflacyjnej, która widoczna jest już od grudnia ubiegłego roku.

Powiązane tematy

Dotychczasowy system zamieszczania komentarzy na portalu został wyłączony

Przeczytaj więcej

Dziękujemy za wszystkie dotychczasowe komentarze i dyskusje.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych.