Informacje

Sieć handlowa Carrefour i operator telekomunikacyjny Orange należą do największych francuskich inwestorów w Polsce / autor: Fratria / MK
Sieć handlowa Carrefour i operator telekomunikacyjny Orange należą do największych francuskich inwestorów w Polsce / autor: Fratria / MK

Francuskie inwestycje w Polsce osiągnęły 108 mld zł

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 25 kwietnia 2024, 20:30

  • Powiększ tekst

Przedsiębiorstwa znad Sekwany zainwestowały w Polsce już ponad 108 mld złotych. Francja zajmuje drugie po Niemczech miejsce pod względem wartości zaangażowanego w naszym kraju zagranicznego kapitału - poinformowała w czwartek Francusko-Polska Izba Gospodarcza.

Francja ma 9 proc. udział w zagranicznych inwestycjach w Polsce i plasuje się pod tym względem na drugim po Niemczech miejscu, wyprzedzając m.in. Holandię i Stany Zjednoczone. Łącznie na koniec 2022 roku francuskie inwestycje osiągnęły wartość 108 mln złotych - podała w czwartek obchodząca 30-lecie działalności Francusko-Polska Izba Gospodarcza (CCIFP). Trzecia część zainwestowanego kapitału trafiła do naszego kraju w ciągu ostatnich 5 lat, co pokazuje wzrost dynamiki inwestycji - dodali przedstawiciele izby.

Wbrew pokutującemu mitowi, handel nie jest największym obszarem, w którym koncentrują się francuskie inwestycje. Najwięcej kapitału - 27 proc. ulokowano w przemyśle, drugą w kolejności branżą jest informacja i komunikacja, transport i logistyka - 24 proc. Handel znalazł się na trzecim miejscu - z 18 proc. udziału. Kolejne miejsca zajmują usługi profesjonalne - 10 proc., finanse i bankowość - 10 proc., obsługa rynku nieruchomości - 8 proc. i budownictwo - 3 proc.” - powiedziała dyrektor CCIFP Joanna Jaroch-Pszeniczna.

»» O francuskim patriotyźmie gospodarczym czytaj tutaj:

„Wyprodukowany we Francji”. Kupuję. [Badanie]

Francja ma trzecią największą liczbę milionerów na świecie

1200 firm z udziałem francuskiego kapitału

Jak podano w raporcie CCIFP, 1200 firm z udziałem francuskiego kapitału działających w Polsce zapewnia 4 proc. całkowitego zatrudnienia i 5 proc. łącznych nakładów inwestycyjnych. Wartość wymiany handlowej między Francją a Polską osiągnęła w 2023 roku poziom 35 mld euro. Mamy przy tym korzystny bilans, bo wartość polskiego eksportu jest większa od importu o 8,4 mld euro. Francja jest dla Polski trzecim kierunkiem eksportowym. w 2023 r. trafiły tam towary i usługi o wartości 21,5 mld euro.

Jak podkreśliła Joanna Jaroch-Pszeniczna, wiele francuskich firm działa w branżach wiedzochłonnych o najwyższym poziomie zaawansowania technologicznego, takich jak: produkcja farmaceutyczna i chemiczna, wytwarzanie sprzętu transportowego, a także urządzeń elektrycznych i elektrotechnicznych. Francuskie przedsiębiorstwa wyróżniają się również pod względem wielkości zatrudnienia - średnio mają 500 pracowników. Średnia dla ogółu zagranicznych firm w Polsce wynosi 300 zatrudnionych.

Blisko dwie trzecie francuskich przedsiębiorstw zadeklarowało, że stale współpracuje w Polsce z ponad 100 lokalnymi firmami, a co piąte szacuje, że liczba ich polskich partnerów przekracza tysiąc podmiotów” - dodała Jaroch-Pszeniczna.

Zdaniem dr Stanisława Kluzy z Instytutu Debaty Eksperckiej i Analiz Quant Tank, współautora raportu CCIFP - przyszłość Unii Europejskiej zależy od wzmocnienia relacji politycznych i gospodarczych między państwami, które scalają dziś Europę, wśród których Francja i Polska odgrywają szczególną rolę. „Dotychczasowa bogata historia współpracy może stać się fundamentem dla strategicznych sektorów obu krajów, takich jak przemysł, energetyka, cyfryzacja i obronność” - ocenił Kluza.

PAP, sek

»» O bieżących wydarzeniach w gospodarce i finansach czytaj tutaj:

Ale traf! Mamy złoże uranu tuż obok planowanego reaktora

Nowy gracz wchodzi w atom

Specsłużby docenione przez Tuska. Będą ekstra podwyżki

Powiązane tematy

Dotychczasowy system zamieszczania komentarzy na portalu został wyłączony

Przeczytaj więcej

Dziękujemy za wszystkie dotychczasowe komentarze i dyskusje.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych.