Informacje

UOKiK / autor: fot. Fratria
UOKiK / autor: fot. Fratria

Szef UOKiK o SI: To konieczność

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 7 grudnia 2021, 07:30

  • Powiększ tekst

Prywatny biznes masowo używa systemów sztucznej inteligencji (AI), administracja musi za nim nadążać i używać własnych, np. dla ochrony konsumentów - oceniał prezes UOKiK Tomasz Chróstny podczas Szczytu Cyfrowego ONZ (IGF2021) w Katowicach.

Jak mówił Chróstny w czasie poniedziałkowej dyskusji o perspektywach zastosowania systemów AI, UOKiK rozwija tego typu narzędzia , chociażby dla ochrony konsumentów przed oszustwami w cyfrowej gospodarce.

Mamy świadomość, że konsumenci w obszarze np. coraz popularniejszego e-commerce nie zawsze są bezpieczni, próbujemy rozwijać nasze narzędzia w kierunku eliminacji cyfrowych oszustw - mówił prezes UOKiK.

Jak tłumaczył, stąd decyzja o budowie nowych narzędzi, które np. analizowały by umowy, by znajdować w nich niedozwolone zapisy. Innym obszarem zastosowań AI - jak wskazał - powinny być procesy zamówień publicznych. Kompetencje w zakresie użycia takich systemów AI będą w przyszłości niezbędne - podkreślił Chróstny.

Zaznaczył, że budowa takich narzędzi jest pracochłonna i skomplikowana. „Zasadnicze znaczenie ma zrozumienie procesów i użycie odpowiednich danych. Musimy się nauczyć używać tych narzędzi, których używa biznes, musimy mieć dostęp do nowych danych, które ma biznes” - podkreślał.

Prezes UOKiK zaznaczył, że cele użycia AI w biznesie i administracji są rozbieżne. „Biznes jest od zarabiania pieniędzy a my od wyłapywania nieprawidłowości” - wyjaśnił.

Kate Brand z brytyjskiego urzędu antymonopolowego CMA podkreślała, że stworzono tam prawdopodobnie największy zespół naukowców i inżynierów, którzy pracują nad systemami AI do zastosowania w administracji, w tym i dla ochrony konsumentów.

„Na złożonych cyfrowych rynkach potrzebujemy takich narzędzi jak AI, musimy rozumieć procesy biznesowe i dane, jakie wytwarzają organizacje biznesowe” - wskazywała Brand, podkreślając, że konsumenci często nie rozumieją sposobów działania cyfrowych usług, które kupują. Dlatego np. urzędy antymonopolowe muszą dla skutecznego działania rozwijać takie narzędzia.

IGF (Internet Governance Forum - Światowe Forum Zarządzania Internetem) to międzynarodowe spotkanie z inicjatywy Organizacji Narodów Zjednoczonych. Jest miejscem wymiany myśli i doświadczeń w zakresie zarządzania internetem.

W katowickim Międzynarodowym Centrum Kongresowym odbywa się 16. edycja szczytu, z tematem przewodnim „Internet United”. Jest to hasło-klucz uwzględniające ideę otwartego, wolnego i niepodzielonego internetu, w którym użytkownicy mogą cieszyć się swoimi prawami.

PAP/ as/

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych