Informacje

Screen  / autor: YouTube
Screen / autor: YouTube

Nauka zarządzania pieniędzmi z PKO Bankiem Polskim, czyli pełna oferta bankowości dla dzieci i młodzieży

Artykuł sponsorowany

  • Opublikowano: 4 września 2023, 13:42

  • Powiększ tekst

W dzisiejszym dynamicznie zmieniającym się świecie, umiejętność właściwego i bezpiecznego zarządzania pieniędzmi przy użyciu narzędzi cyfrowych jest bardzo ważnym elementem codziennego życia. Warto zatem edukować już najmłodszych jak powinni prawidłowo zarządzać swoimi finansami

Poznanie podstawowych pojęć finansowych, oszczędzanie, budżetowanie i rozumienie funkcjonowania banków to umiejętności, które umożliwiają podejmowanie rozważnych decyzji finansowych. To niełatwe zadanie, przed jakim stoją rodzice i nauczyciele może się okazać dużo prostsze jeśli skorzystamy z oferty bankowości dla dzieci i młodzieży, która w PKO Banku Polskim jest wyjątkowo bogata.

Największy bank w Polsce od wielu lat kieruje swoją ofertę nie tylko do dorosłych, ale i tych młodszych klientów. PKO BP był pierwszym bankiem na polskim rynku, który zaproponował ofertę kont dla dzieci poniżej 13. roku życia, przeznaczony specjalnie dla nich serwis transakcyjny i aplikację mobilną. Serwis PKO Junior jest dostępny od lipca 2013 roku, ma więc już ponad 10 lat. Był uruchomiony jako jeden z pierwszych na świecie serwisów bankowości internetowej dla najmłodszych i zarazem kompleksowy program edukacji finansowej. Przez dekadę niemal 730 tys. dzieci w wieku do 12 lat skorzystało z tej oferty. Jest ona stale rozwijana, a uruchomiona w 2016 roku aplikacja mobilna dla dzieci PKO Junior przeszła właśnie metamorfozę, zyskując nowy wygląd i bardziej intuicyjną nawigację. Teraz dostęp do niej jest ułatwiony poprzez wprowadzenie logowania za pomocą PIN-u, odcisku palca lub rozpoznawania twarzy. Nowy design aplikacji obejmuje również bardziej ergonomiczny ekran startowy oraz ulepszone menu dolne, które ułatwia odnalezienie poszczególnych funkcji. W kolejnych wersjach aplikacji wprowadzane będą nowe funkcje i udogodnienia.

Jednym z celów strategii PKO Banku Polskiego na lata 2023-25 „Przygotowani do wyzwań, nastawieni na przyszłość” jest wzmocnienie naszego wizerunku jako banku innowacyjnego, który jest atrakcyjny dla młodych klientów. Nowa aplikacja PKO Junior jest jednym z elementów służących do osiągnięcia tego celu – właśnie staje się atrakcyjniejsza dla młodych użytkowników i będzie też wygodniejsza do zarządzania przez rodziców. Jest nowoczesna wizualnie, a dzieci mogą łatwiej i bardziej intuicyjnie jej używać. Dzięki aplikacji dziecko pod czujnym okiem rodziców zdobywa praktyczną umiejętność obsługi mobilnego konta bankowego, uczy się podstawowych umiejętności związanych z zarządzaniem swoimi pieniędzmi i oszczędzaniem oraz rozwija systematyczność. Aplikacja PKO Junior łączy w sobie cele społeczno-edukacyjne oraz biznesowe i wierzymy, że dzięki niej zwiększy się nie tylko baza naszych młodych klientów, ale również świadomość usług finansowych – mówi Katarzyna Dziwulska, Dyrektor Pionu Strategii i Transformacji Cyfrowej w PKO Banku Polskim.

Nowa aplikacja mobilna PKO Junior dostępna jest dla telefonów z systemami Android i iOS. Jeśli na smartfonie dziecka aplikacje aktualizują się automatycznie nowa wersja zastąpi po prostu obecną. W pozostałych przypadkach, wystarczy pobrać nową wersję aplikacji ze sklepu z aplikacjami.

Nowa wersja PKO Junior daje nowe możliwości i ułatwia życie użytkownikom - teraz dziecko może logować się PIN-em oraz biometrią, czyli odciskiem palca lub identyfikacją twarzy. Aplikacja ma też odświeżony nowoczesny wygląd oraz nawigację zgodną z obecnymi standardami technologii mobilnych. Dzięki temu dziecko może łatwiej i bardziej intuicyjnie się po niej poruszać np. wyszukiwanie funkcji jest teraz w zasięgu kciuka - w menu na dole ekranu. Nowa aplikacja jest tworzona w technologii Flutter, dzięki czemu wszelkie udogodnienia i zmiany będą wprowadzone szybciej i równolegle na obu głównych platformach mobilnych Android i iOS - dodaje Łukasz Kuc, Dyrektor Biura Kanałów Cyfrowych w PKO Banku Polskim.

Aplikacja łączy się z serwisem internetowym PKO Junior i w jej nowej wersji wzmocnione zostały elementy związane z bezpiecznym połączeniem się z tym serwisem. Tym samym lepiej chronione są wszystkie decyzje i operacje finansowe, które są w niej wykonywane. To początek zmian aplikacji i serwisu internetowego PKO Junior dla dzieci i rodziców. Niebawemdojdą kolejne funkcje i udogodnienia m.in. rozszerzenie zarządzania aplikacją dla dzieci przez rodziców poprzez serwis internetowy iPKO i aplikację mobilną IKO. Obecnie 80 proc. dzieci, które w ramach tej oferty mają PKO Konta Dziecka dostaje na swoje konto pieniądze regularnie co miesiąc, najczęściej jest to „kieszonkowe” od rodziców. W sumie na dziecięcych kontach w PKO Banku Polskim (PKO Junior, Pierwsze Konto Oszczędnościowe poniżej 13. r.ż., konta SKO uczniów) jest obecnie 2 mld 174,5 mln zł. Korzystające z PKO Junior dzieci wykonują średnio w miesiącu 9 transakcji bezgotówkowych , a 98,7 proc. wszystkich ich transakcji to płatności kartą. Najmłodsi klienci nie tylko wydają, ale i starannie oszczędzają, najczęściej ich skarbonki (cele oszczędzania), które deklarują serwisie PKO Junior to - hasłowo: „gry”, „komputer”, „smartfon”, „przyszłość/marzenia”, „wakacje/wyjazd”.

Pełna oferta PKO Junior składa się z oprocentowanego PKO Konta Dziecka, karty debetowej PKO Junior, aplikacji i serwisu PKO Junior, oprocentowanego Pierwszego Konta Oszczędnościowego, ubezpieczenia NNW dzieci i młodzieży od narodzin do 20. roku życia. Bank oferuje także szeroki dostęp do materiałów edukacyjnych stanowiących wsparcie w procesie nauki zarządzania środkami finansowymi przez najmłodszych. Ciekawym rozwiązaniem jest również Ubezpieczenie dziecka w PKO Banku Polskim, które zapewni ochronę w razie nieszczęśliwego wypadku m. in. w żłobku, przedszkolu, szkole, na uczelni. Dziecko zyskuje specjalistyczną pomoc medyczną i wsparcie 24/7 w przypadku wystąpienia urazów, np. złamania, oparzenia, zwichnięcia, a koszt składki to nawet 5 zł miesięcznie.

Z jednym kontem od nastolatka do 26. roku życia

Gdy dziecko skończy 13 lat, PKO Konto Dziecka zostanie automatycznie zmienione w PKO Konto dla Młodych, z którego można korzystać do 26. urodzin. Współczesna młodzież jest aktywna w świecie nowych technologii, dlatego też rachunek ten obsługiwany jest w pełni online za pośrednictwem aplikacji mobilnej IKO. Aplikacja IKO ma ponad 100 funkcji i umożliwia wygodne zarządzanie pieniędzmi , a także np. płacenie zbliżeniowe smartfonem, dokonywanie transakcji za pomocą BLIKA (kodem i zbliżeniowo) czy zakup biletów komunikacji miejskiej. PKO Konto dla Młodych daje wiele korzyści, włącznie z brakiem opłat za prowadzenie rachunku oraz bezpłatnymi wypłatami ze wszystkich bankomatów w Polsce i za granicą. W przypadku, gdy rodzic także jest klientem PKO Banku Polskiego, może monitorować transakcje dokonywane przez dziecko za pośrednictwem systemu bankowości internetowej iPKO. Konto to obejmuje kartę debetową z opcją wielowalutową, którą można zamówić poprzez serwis transakcyjny iPKO lub aplikację IKO. W ramach oferty dostępne są różne wzory kart, w tym karty z kolekcji Galerii Oficjalnych Kart Ekstraklasy.

SKO wciąż pełni ważną rolę

Każdy rodzic i wychowawca z pewnością z łezką w oku wspomina szkolne czasy i Szkolne Kasy Oszczędności. Dziś SKO to program edukacyjny dla uczniów szkół podstawowych prowadzony przez PKO Bank Polski od… 88 lat. W latach 2010-2012 program SKO przeszedł gruntowną rewitalizację, a tradycyjne formy oszczędzania zostały dostosowane do wymogów cyfrowego świata. Dzięki temu, program stał się jeszcze bardziej praktyczny i atrakcyjny – zarówno dla uczniów, nauczycieli, jak i rodziców. Obecnie SKO to nie tylko nauka oszczędzania, ale także praktycznej bankowości, ekonomii, przedsiębiorczości, ekologii, zdrowego stylu życia, pierwszej pomocy i cyberbezpieczeństwa. W ramach programu PKO Bank Polski wspiera organizację lekcji, które prowadzą pracownicy banku. Dzieci uczą się także przedsiębiorczości i zasad działania gospodarki w praktyce dzięki spotkaniom z przedsiębiorcami. Zdobytą w ten sposób wiedzę można utrwalać dzięki internetowemu „Testowi wiedzy SKO”.

Dzieci wybierają nowe formy płatności

Wyniki badań przeprowadzonych przez agencję IQS na zlecenie PKO Banku Polskiego wśród rodziców i dzieci w wieku od 7 do 13 lat dostarczają cennych spostrzeżeń na temat korzystania z kont bankowych. Wskazują one, że najmłodsi klienci bankowi szczególnie cenią sobie możliwość dokonywania płatności za pomocą karty, natomiast dorośli skupiają się na możliwości kontroli nad wydatkami. Większość rodziców biorących udział w badaniu uważa, że dzieci w młodym wieku powinny mieć dostęp do własnych pieniędzy - służy to edukacji finansowej i nauczeniu ich wartości pieniądza, umiejętności zarządzania finansami oraz oszczędzania.

Badanie przeprowadzone w formie wywiadów online z udziałem 24 par rodzic-dziecko oraz poprzez 6 grup fokusowych z rodzicami (spotkania online, 6 uczestników, moderowane przez badacza) wykazuje również, że dzieci coraz wcześniej zaczynają rozumieć pojęcia związane z bankowością, takie jak bank, konto czy bankomat, choć większość z nich nie korzysta jeszcze z wypłat gotówki z bankomatu. W najmłodszej grupie wiekowej wyraźnie popularne stają się płatności BLIK oraz aplikacje mobilne banków. Te wnioski wskazują na ewolucję w podejściu dzieci do nowoczesnych rozwiązań bankowych już od wczesnych lat, co może mieć istotny wpływ na przyszłe nawyki finansowe.

Powiązane tematy

Dotychczasowy system zamieszczania komentarzy na portalu został wyłączony

Przeczytaj więcej

Dziękujemy za wszystkie dotychczasowe komentarze i dyskusje.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych.