Informacje

PKP Intercity jeszcze w tym roku gruntownie odnosi tabor pasażerski / autor: Fratria / MK
PKP Intercity jeszcze w tym roku gruntownie odnosi tabor pasażerski / autor: Fratria / MK

Dobre wieści dla pasażerów: nowy tabor tuż-tuż!

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 11 stycznia 2024, 09:30

  • Powiększ tekst

Zarząd PKP Intercity rozstrzygnął przetarg na zakup 300 wagonów z opcją na kolejnych 150 - poinformował wiceprezes kolejowego przewoźnika Tomasz Gontarz. Wartość przetargu z opcją przekracza 4 mld zł. Wiadomo, że wspólną ofertę złożyło dwóch producentów - H.Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych oraz Newag.

Po uzyskaniu zgód korporacyjnych będziemy mogli podpisać umowę na zakup 300 nowych wagonów z opcją na kolejne 150, co będzie wtedy największą inwestycją taborową w historii naszej spółki” - powiedział Gontarz.

Wyjaśnił, że po to, by podpisać kontrakt, potrzebna będzie zgoda rady nadzorczej i walnego zgromadzenia.

Zdaniem wiceprezesa, do samego podpisania kontraktu mogłoby dojść do końca pierwszego kwartału tego roku.

W listopadzie ubiegłego roku PKP Intercity informowało, że oferty w przetargu na nowe wagony wspólną ofertę złożyło dwóch producentów - H.Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych oraz Newag.

Nowe wagony będą mogły rozpędzić się do 200 km/h. Pojazdy będą wykorzystywane w kategorii średniej – jednej z trzech nowych kategorii połączeń, które PKP Intercity planuje uruchamiać w perspektywie 2030 roku. Pociągi kategorii średniej połączą główne aglomeracje, zatrzymując się w mniejszych ośrodkach, jak również będą kursować za granicę.

»» O inwestycjach PKP Intercity czytaj też tutaj:

Kolejowy kontrakt większy niż Pendolino

PKP Intercity zyskało ponad miliard zł na inwestycje z UE

Wagony będą homologowane na sieci kolejowe Czech, Niemiec, Austrii, Słowacji, Węgier i Litwy. Nowe jednostki docelowo, po uzyskaniu homologacji, będą mogły obsługiwać trasy: Warszawa – Poznań – Berlin, Warszawa – Poznań – Szczecin, Warszawa – Katowice – Bohumin, Przemyśl – Kraków – Katowice – Wrocław – Berlin, Przemyśl – Kraków – Katowice – Wrocław – Szczecin, Gdynia – Poznań – Wrocław – Praga czy Kraków/Wrocław – Bohumin.

PKP Intercity oferuje podróże czterema kategoriami pociągów. Twoje Linie Kolejowe (TLK) i InterCity (IC) to połączenia ekonomiczne, zaś Express InterCity (EIC) i obsługiwane pojazdami Pendolino Express InterCity Premium (EIP) - połączenia ekspresowe. Największą popularnością cieszą się pociągi TLK i IC.

PKP Intercity to największy polski operator kolejowy, który zapewnia komunikację pomiędzy dużymi miastami oraz popularnymi ośrodkami turystycznymi w kraju, a także umożliwia podróżowanie po Europie. W 2023 r. przewoźnik przewiózł ponad 68 mln pasażerów, co jest najlepszym wynikiem w historii spółki. Rok wcześniej było to prawie 60 mln pasażerów. W ramach rozszerzonej strategii inwestycyjnej „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” do 2030 r. spółka przeznaczy 27 mld zł na nowoczesny tabor oraz stacje postojowe.

Łukasz Pawłowski (PAP), sek

Powiązane tematy

Dotychczasowy system zamieszczania komentarzy na portalu został wyłączony

Przeczytaj więcej

Dziękujemy za wszystkie dotychczasowe komentarze i dyskusje.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych.