Informacje

Fot.sxc.hu
Fot.sxc.hu

Banki i firmy ubezpieczeniowe są najgorsze wśród instytucji finansowych. Polacy najwięcej skarżą się na nie

Polska Agencja Prasowa

  • Opublikowano: 3 września 2014, 07:20

  • Powiększ tekst

W pierwszej połowie tego roku do Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego klienci instytucji finansowych złożyli 5022 skargi na ich działalność - poinformował Urząd we wtorkowym komunikacie. W tym samym okresie 2013 r. było ich 5402.

Najwięcej skarg dotyczyło banków oraz ubezpieczycieli.

Z wyliczeń UKNF wynika, że w ciągu dwóch pierwszych kwartałów 2014 r. na działalność banków wpłynęły 2683 skargi, z czego 2632 dotyczyły banków komercyjnych, a 51 banków spółdzielczych.

Urząd podkreślił, że choć łączna liczba skarg na banki urosła w ujęciu rocznym jedynie o 4,3 proc., to w ogólnej liczbie skarg nie miały one sobie równych. Aż 53 proc. zażaleń dotyczyła bowiem tego sektora, a klienci mieli największe zastrzeżenia do niekompetentnej obsługi, skarżyli się też na opieszałość banków, jeśli chodzi o rozpatrywanie reklamacji.

Na firmy z sektora ubezpieczeniowego wpłynęło w pierwszym półroczu 1989 skarg, wobec 2427 rok wcześniej. Choć liczba zażaleń spadła w ujęciu rdr o 18 proc., to klienci tych instytucji mieli podobne zastrzeżenia jak w poprzednich latach. "Zastrzeżenia zawarte w skargach dotyczących ubezpieczeń osobowych i majątkowych, odnosiły się do kwestii wysokości wypłacanych odszkodowań, opieszałości w ich wypłacie oraz odmowy wypłaty. (...) w przypadku ubezpieczeń na życie skargi dotyczyły wartości wykupu polisy w przypadku wcześniejszego rozwiązania umowy, kwestii związanych z prowadzeniem przez ubezpieczycieli polityki informacyjnej w zakresie przedstawiania oferty produktu oraz odmowy wypłaty świadczenia" - wskazał UKNF w komunikacie.

Z kolei na podmioty prowadzące działalność w sektorze kapitałowym wpłynęło 190 skarg, czyli o blisko 19 proc. mniej niż przed rokiem. "Przede wszystkim spadła liczba zastrzeżeń zgłoszonych na działalność firm inwestycyjnych i towarzystw funduszy inwestycyjnych (...). W przypadku skarg na działalność spółek publicznych, większość z nich dotyczyła realizacji uprawnień korporacyjnych akcjonariuszy i kursu notowań instrumentu finansowego" - podał Urząd.

Klienci mieli też zastrzeżenia do spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych, na które wpłynęło 118 skarg, co stanowi wzrost o 7 proc. wobec pierwszego półrocza 2013 r. Najwięcej skarg było związanych z udzielaniem kredytów konsumenckich i pożyczek.

Odnotowano też skargi na działalność otwartych funduszy emerytalnych. Jak wskazał UKNF w pierwszym półroczu było ich 20, czyli o jedną więcej niż przed rokiem.

Do Urzędu wpłynęły też 22 skargi na nieprawidłowości w zakresie świadczenia usług płatniczych przez podmioty inne niż banki. Dotyczyły one m.in. terminowości realizacji przelewów, sposobu rozliczenia transakcji oraz reklamacji.

(PAP)

Powiązane tematy

Dotychczasowy system zamieszczania komentarzy na portalu został wyłączony

Przeczytaj więcej

Dziękujemy za wszystkie dotychczasowe komentarze i dyskusje.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych.