Informacje

fot. Pexels.com
fot. Pexels.com

Nauczyciele będą uczyć się programowania. Szkoła coraz bardziej cyfrowa

Prasówka

Prasówka

Omówienia wybranych artykułów z prasy polskiej i światowej

  • Opublikowano: 9 sierpnia 2016, 12:36

    Aktualizacja: 9 sierpnia 2016, 12:46

  • Powiększ tekst

Nauczyciele znowu będą musieli się dokształcić, jednak tym razem nie z biologii czy matematyki, lecz z programowania. Szkoła technologiczna?

Na szkolenia pedagogów przygotowano 124 mln złotych - jaki ma być zamierzony efekt? Lekcje kodowania prowadzone przez nauczycieli i to już podczas szkolenia początkowego.

Dofinansowania są prowadzone w ramach programu „Innowacyjne rozwiązania na rzecz aktywizacji cyfrowej” (Program Operacyjny Polska Cyfrowa). Nauczyciele, którzy uczestniczą w szkoleniach, mają rozpocząć lekcje programowania już od września 2017. Od przyszłego roku szkolnego nauka kodowania ma być powszechna.

To kolejny krok na drodze do cyfryzacji szkół. Pierwszym było doprowadzenie szybkiego, stacjonarnego internetu do szkół - to koszt 920 mln złotych. Jak cały program oceniają eksperci?

Krzysztof Jaworski, koordynator programu „Mistrzowie kodowania” mówi:

Najważniejsze jest przygotowanie wykładowców, którzy z programowaniem jeszcze nie mieli do czynienia. Wśród nauczycieli informatyki i tych, którzy już zostali przeszkoleni, choćby w ramach prywatnych inicjatyw, sytuacja jest niezła. Co nie znaczy, że raz skończony kurs wystarczy. Wręcz przeciwnie, z tego, jak uczyć kodowania, trzeba się ciągle dokształcać.

Z kolei minister cyfryzacji Anna Streżyńska wskazuje, że nie tylko informatycy mają specjalizować się w uczeniu kodowania. Inni nauczyciele także mają być cyfrowymi pionierami, jednak ministerstwo nie chce rzucać ich na głęboką wodę - zamiast tego daje sobie czas na poznanie mocnych i słabych stron nauczycieli do tej pory specjalizujących się w innych przedmiotach - także humanistycznych. Takie podejście pochwala Krzysztof Jaworski:

Najważniejsze w takich szkoleniach jest to, by nie skupiać się jedynie na technologicznym programowaniu, tylko by zagadnienie potraktować interdyscyplinarnie. Tak, aby nauczyciel, szczególnie przy nauczaniu początkowym, potrafił użyć tej wiedzy we wszystkich elementach edukacji. W klasach 1–3 kodowania można uczyć właściwie bez użycia komputerów, analizując wiersze, pierwsze lektury i oczywiście w ramach działań matematycznych.

Eksperci przyznają, że największy nacisk położony zostanie na przygotowanie dydaktyczne nauczycieli aniżeli programistyczne.

Dziennik Gazeta Prawna/ as/

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych