Nest Bank. Nowy gracz na polskim rynku bankowym
Na polskim rynku bankowym wystartował dziś nowy gracz – Nest Bank - instytucja składająca się z BIZ Banku, Banku SMART i FM Banku PBP SA. Hasłem „Rozwiń skrzydła” podmiot ma zachęcić nowych klientów do swojej oferty kredytowej i bezpiecznych procedur, szczególnie skierowanych do rodzin i mikroprzedsiębiorców.
Nest Bank jest marką handlową FM Banku PBP SA, działającego dotychczas pod dwiema markami: Banku SMART i BIZ Banku. Z końcem października dotychczasowe marki handlowe, podobnie jak nazwa FM Bank PBP SA zostaną połączone pod jednym szyldem Nest Banku. Nowy podmiot bankowy został dofinansowany sumą w wysokości 430 mln zł.
Na konferencji inaugurującej działalność banku strategiczne założenia przedstawili: Bartosz Chytła, pierwszy wiceprezes zarządu FM Banku PBP; Benjamin James Hollowood, przedstawiciel funduszu AnaCap oraz Maciej Pichlak, dyrektor marketingu FM Banku PBP.
- Nowa nazwa wiążę się ściśle ze strategią banku: z angielskiego >>nest<< - gniazdo. Dlaczego chcieliśmy być kojarzeni z gniazdem - z miejscem, które kojarzy się z rodziną, opieką? Podkreśla ona główne wartości, które są filarami naszej strategii: bezpieczeństwo, opiekuńczość, zaradność. Chcemy być bankiem na którym można polegać, niezależnie od sytuacji klienta, dzięki któremu rodzina będzie mogła bezpiecznie rozwinąć skrzydła – podkreślał Chytła, wiceprezes zarządu FM Banku PBP.
Jako podstawę działania banku określa się dostarczanie bezpiecznych produktów, rozwój rodziny oraz bycie „instytucją na której można polegać”: - Nigdy nie będziemy bankiem, który będzie w pierwszej trójce, piątce, może nawet w dziesiątce, chociaż konsolidacja następuje tak szybko, że być może trafimy do tej krótkiej listy. Natomiast prawda jest taka, że dla nas każdy klient jest ważny. My chcemy pochylić się nad każdym indywidualnie. Drugim filarem jest rozwój rodziny - chcemy pomagać im rozwijać skrzydła oraz wspierać mikroprzedsiębiorców. Kolejnym jest dostarczanie bezpiecznych produktów pośród groźnych mechanizmów finansowych.
Maciej Pichlak, dyrektor marketingu FM Banku PBP również podkreślił, że Nest Bank ma być „marką parasolową”: - Nest Bank jak gniazdo ma chronić i pozwalać rodzinom rozwinąć skrzydła. Pomóc złapać bezpieczeństwo finansowe w przyjaznej atmosferze oraz chronić przed niebezpiecznymi instrumentami finansowymi.
Nest Bank jako jeden z nielicznych podmiotów ma uwzględniać środki z rządowego programu „Rodzina 500 Plus” w ocenie zdolności kredytowej. Na rynku ma ich także wyróżnić szybkość działania oraz specjalne kredyty dla mikroprzedsiębiorców. Zdolność kredytowa oraz decyzja o przyznaniu kredytu ma być oceniana w ciągu 5 minut, a środki przyznane przez bank mają być dostępne na koncie w ciągu 24 godzin.
Nietypowa będzie także sieć placówek, które mają być miejscem spotkań, a wyglądem przypominać wnętrze kawiarni: - W tym momencie tygodniowo przybywa około 2-3 placówek. Obecnie bank ma 52 placówki własne i ponad 40 uruchomionych w ramach franczyzny, którą chce rozwijać w mniejszych miastach. Docelowo sieć oddziałów franczyzowych ma liczyć 300 placówek – wyliczył Chytła.
Nest Bank będzie chciał otwierać siedziby głównie w mniejszych miastach oraz miasteczkach powiatowych w których możliwa będzie obecność kilku oddziałów. Do tej pory wszyscy franczyzobiorcy posiadają doświadczenie w prowadzeniu placówki bankowej. Partnerzy banku na otwarcie placówki potrzebują kwoty około 50 tys. zł, przy czym bank zapewnia brak zakazu konkurencji dla partnerów oferujących kredyty innych banków.
Jak podkreśla zarząd, działalność nowego banku nie zmieni sytuacji dotychczasowych klientów, których liczba szacowana przez wiceprezesa Chytłę sięga 100 tys., jeśli chodzi o klientów indywidualnych i ok. 40 tys. biznesowych. Nie będzie przeprowadzonej migracji oraz żadne warunki umowy z bankiem nie zostaną zmienione. Zasada darmowego konta przy otwarciu rachunku i prowadzeniu ma zostać zachowana zarówno dla starych, jak i nowych klientów.
Oficjalna rejestracja w KRS planowana jest na 1 listopada 2016 roku. Pierwsze dwa lata władze banku określają czasem intensywnych inwestycji, później nie wykluczają wejścia na giełdę. Obecnie prowadzone są także prace nad wprowadzeniem bankowości mobilnej i internetowej, które ułatwią klientom zarządzanie domowymi finansami.
NB