Informacje

Fot. Solaris/CC BY-SA 3.0
Fot. Solaris/CC BY-SA 3.0

Sosnowiec kupuje 78 nowych autobusów za prawie 130 mln zł

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • 20 września 2016
  • 14:54
  • 2
  • Tagi: autobus komunikacji miejskiej biznes Solaris transport publiczny
  • Powiększ tekst

78 nowych autobusów, w tym 35 hybrydowych za prawie 130 mln zł kupuje Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej (PKM) w Sosnowcu, z pomocą środków unijnych. We wtorek spółka podpisała umowy z dostawcami. Pierwsze pojazdy mają być dostarczone na przełomie roku.

Zakup niskoemisyjnego taboru autobusowego w PKM Sosnowiec wspierany jest środkami Regionalnego Programu Operacyjnego (RPO) Woj. Śląskiego na lata 2014-2020. Łącznie na projekty związane z transportem miejskim m.in. na zakupy niskoemisyjnych autobusów, budowę węzłów przesiadkowych oraz systemów zarządzania ruchem przewiduje on kilkaset milionów zł. W efekcie jednego z rozstrzygniętych już konkursów, do Sosnowca na dwa projekty trafi ok. 145 mln zł.

Dzięki pierwszemu z nich, obejmującemu zakup nowego taboru, wkrótce na drogi Śląska i Zagłębia wyjedzie 78 nowych autobusów, w tym 35 hybrydowych. Flota sosnowieckiego PKM-u wzbogaci się o: 24 autobusy 12-metrowe z silnikiem Diesla Euro 6, marki Solaris (koszt jednego to nieco ponad 900 tys. zł netto); 25 autobusów hybrydowych 12-metrowych marki Volvo (koszt jednego to blisko 1,5 mln zł netto); 19 autobusów 18-metrowych z silnikiem Diesla Euro 6, marki Mercedes-Benz (jeden za ponad 1,2 mln zł netto) oraz 10 autobusów hybrydowych 18-metrowych, marki Volvo (jeden za ponad 2,2 mln zł netto). Łączny koszt projektu to ponad 129 mln zł, z czego zatwierdzone dofinansowanie wynosi ponad 89,1 mln zł.

"Są to autobusy hybrydowe oraz autobusy wyposażone w silnik Diesla Euro 6, czyli o najwyższej normie czystości spalin. A co najważniejsze dla pasażerów, autobusy są bardzo bogato wyposażone, zarówno w automatyczną klimatyzację, ogrzewanie, system monitoringu czy system zapowiadania przystanków i wyświetlania, przez który chcemy wspierać osoby niedowidzące i niedosłyszące. Te autobusy potrafią też +przyklęknąć+ (możliwość zmiany wysokości podłogi po stronie drzwi - PAP), tak że osoby, które mają trudności w poruszaniu się, same mogą wjechać wózkiem inwalidzkim do środka" - powiedział podczas wtorkowego spotkania prasowego prezes PKM w Sosnowcu Marek Pikuła.

Ponadto nowy tabor będzie wyposażony w WiFi, wbudowane w poręcze ładowarki USB, alkoblokady (każde uruchomienie autobusu będzie się wiązać z koniecznością sprawdzenia stanu trzeźwości kierowcy), a także doświetlenie wewnętrzne i zewnętrzne wyjścia z autobusu, ledowe światła mijania i drogowe oraz monitory LCD z informacjami.

We wtorek przedstawiciele należącej do zagłębiowskich miast (Sosnowiec, Dąbrowa Górnicza, Będzin, Czeladź) spółki podpisali w tej sprawie umowę z dostawcami. Pierwsze autobusy (cztery 12-metrowe i trzy 18-metrowe) powinny być dostarczone na przełomie roku. Kolejnych dostaw - jak podano podczas spotkania - można się stopniowo spodziewać przez następnych 9 miesięcy.

W ocenie prezesa nowy tabor powinien zachęcić mieszkańców regionu do korzystania z komunikacji miejskiej. "Wygoda podróżowania nowymi autobusami, w zestawieniu ich np. ze starymi ikarusami, które jeszcze jeżdżą w naszej aglomeracji, w zasadzie jest nie do porównania" - zaznaczył prezes. Obecnie PKM w Sosnowcu dysponuje 260 autobusami, wszystkimi niskopodłogowymi.

Wśród dofinansowanych z RPO zadań związanych z transportem miejskim znalazł się również projekt dotyczący modernizacji infrastruktury autobusowo-tramwajowej na terenie Sosnowca. Jak tłumaczył podczas spotkania prezydent tego miasta Arkadiusz Chęciński, prace obejmą m.in. rozbudowę węzłów przesiadkowych, remonty sześciu przejść podziemnych i dwóch naziemnych oraz dostosowanie ich do potrzeb osób niepełnosprawnych, a także budowę 14 km ścieżek rowerowych i 9 wypożyczalni rowerów. Łączny koszt tego projektu oszacowano na ponad 67,2 mln zł, z czego zatwierdzone dofinansowanie wynosi ponad 56,6 mln zł.

Projekt obejmie także przebudowę całej szerokości ul. 3 Maja i wydzielenie tam buspasów (pasów ruchu wyłącznie dla autobusów) na odcinku od skrzyżowania z ul. Piłsudskiego w centrum miasta do wiaduktu w ciągu ulic Prusa i Blachnickiego w dzielnicy Środula.

"Sosnowiec jest jednym z niewielu miast w woj. śląskim, w którym nie ma problemu z korkami, ale chcielibyśmy komunikację miejską jeszcze polepszyć, stąd pomysł z tymi buspasami. Mam nadzieję, że się sprawdzi i będzie dobrze przyjęty przez mieszkańców" - powiedział Chęciński.

Dodał, że cała inwestycja powinna być ukończona i rozliczona w 2019 r., choć budowa "większości tych rzeczy" to kwestia kilkunastu miesięcy.

(PAP)

Komentarze