Poczta Polska od lutego planuje wprowadzenie nowego cennika listów krajowych. Taki krok jest niezbędny ze względu na konieczność zapewnienia rentowności usług listowych Poczty i inwestowania w rozwój firmy. Zmiana cen nie dotyczy usług paczkowych i listów wysyłanych za granicę - czytamy w komunikacie spółki.

W całej Europie dochody z dostarczania tradycyjnych listów maleją z roku na rok. Poczta Polska jako operator wyznaczony jest jednak zobowiązana do utrzymywania szerokiej sieci infrastruktury: placówek pocztowych, skrzynek na listy, a także zatrudniania odpowiedniej liczby pracowników, którzy zapewnią obsługę korespondencji Polaków pięć dni w tygodniu na terenie całego kraju. Rachunek ekonomiczny wykazuje, że przy obecnych cenach usług pocztowych nie jest możliwe pokrycie ich kosztów ani podnoszenie ich jakości - wyjaśnia spółka w komunikacie.

Zmiana cennika ma na celu zapobiegnięcie stratom związanym z malejącą ilością wysyłanych listów i poprawę rentowności usługi powszechnej. Zgromadzone środki Poczta chce zainwestować w modernizację infrastruktury i zwiększenie dostępności usług pocztowych.

Zmiana cen listów zapewni nam środki na niezbędne inwestycje i dalszą poprawę jakości. Chcemy też służyć Polakom w nowy sposób, zapewniając dostęp do cyfrowych usług administracji państwowej – tłumaczy Zbigniew Baranowski, rzecznik prasowy Poczty Polskiej.

Baranowski tłumaczy, że koszt wysyłki listu jest nieproporcjonalnie niski w stosunku do ceny innych usług publicznych. Jako przykład podaje 20-minutowy bilet komunikacji miejskiej zapłacimy w warszawie 3,40 zł, a za list do dowolnego miejsca w Polsce jedynie 2 zł.

Planowane od lutego 2017 r. zmiany cen będą wahały się w granicach do kilkudziesięciu groszy. Dla statystycznego Polaka, który wysyła coraz mniej listów będzie to oznaczało dodatkowy wydatek kilku złotych w skali roku. Jednak dla Poczty będzie to realny wzrost przychodu, który pozwoli na zapewnienie klientom odpowiedniego dostępu do usług- twierdzi Baranowski.

Według raportu Deutsche Post z 2015 r. na temat cen stosowanych przez 30 europejskich operatorów narodowych za usługi powszechne, ceny Poczty Polskiej sytuują się poniżej średniej w Europie - w ostatniej dziesiątce tego zestawienia. Nawet po zapowiadanej zmianie cennika koszt usług pocztowych w Polsce pozostanie jednym z najniższych w Unii.

Ceny za usługi powszechne sięgają w Europie nawet 2,8 euro za list zwykły. Średnia cena w Europie za list priorytetowy krajowy to 0,8 euro, a w Polsce – to obecnie 0,45 euro. W 2016 r. zmiany cennika wprowadziło sześć największych poczt w Europie: Correos z Hiszpanii, BPost z Belgii, Post Danmark z Danii, PostNL z Holandii, Deutsche Post z Niemiec i Royal Mail z Wielkiej Brytanii.

Poczty krajów zachodnich są, w przeciwieństwie do Poczty Polskiej, silnie dotowane przez państwo. Znaczący zastrzyk finansowy otrzymali w ostatnich latach operatorzy w Wielkiej Brytanii, Francji, Niemczech, czy Włoszech. Mimo to, w związku z dramatycznym spadkiem wolumenów wysyłanych listów, większość europejskich operatorów pocztowych regularnie podnosi ceny, zamyka placówki pocztowe lub zmniejsza częstotliwość dostarczania korespondencji.