Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów ma w swoim wtorkowym porządku obrad punkt dotyczący Centralnego Portu Lotniczego (CPL) - poinformował we wtorek PAP wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit.

Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów ma w dzisiejszym programie obrad punkt dotyczący Centralnego Portu Lotniczego - powiedział Szmit.

Pod koniec lutego br. wiceminister Szmit mówił, że "niezmiernie istotna jest odpowiedź na pytanie, które coraz częściej funkcjonuje w życiu publicznym, w debacie publicznej, a mianowicie, czy w Polsce będzie budowany Centralny Port Lotniczy (CPL)".

Coraz więcej wypowiedzi jest na ten temat. I z tego co wiem, z dyskusji wewnątrz rządu, ten problem, ten dylemat zasadniczy dla polskich lotnisk regionalnych, będzie niedługo rozstrzygnięty, gdyż on potem będzie budował strategię nie tylko ogólnopolską, ale także strategię poszczególnych portów - mówił wiceminister.

Analizy dotyczące ewentualnej budowy CPL są wpisane w rządową Strategię na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, SOR przewiduje też wsparcie rozwoju sektora transportu lotniczego.

Wiceminister rozwoju Jerzy Kwieciński na wtorkowym spotkaniu z dziennikarzami powiedział, że w obecnej perspektywie budżetowej UE nie przewidziano finansowania lotnisk ani krajowych, ani regionalnych.

Jeżeli rozmawiamy o Centralnym Porcie Lotniczym w Polsce, nad którym to przedsięwzięciem rząd w tej chwili pracuje, to nie bierzemy tutaj pod uwagę finansowania unijnego tego lotniska - zaznaczył Kwieciński.

W rządowej Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju w działaniach do 2020 r. przewidziano "prowadzenie analiz dotyczących Centralnego Portu Lotniczego i ewentualne podjęcie decyzji o jego budowie lub zaadresowanie jego funkcji na podstawie rozbudowy już istniejącej infrastruktury portów lotniczych".

Z kolei w ramach działań do 2030 r. zapisano "podejmowanie działań wspierających rozwój sektora transportu lotniczego w zakresie: polepszenia przepustowości nawigacyjnej, ochrony i bezpieczeństwa ruchu lotniczego, wskazanie sposobu powiązania z transportem publicznym (drogowym i kolejowym) portów lotniczych z miastami oraz ich obszarami funkcjonalnymi".

W 2015 r. polskie porty lotnicze obsłużyły ponad 30 mln pasażerów. Według szacunków Urzędu Lotnictwa Cywilnego w 2030 r. będzie to już 60 mln osób.

SzSz (PAP)