Informacje

UKE: Rynek pocztowy w Polsce migruje w stronę bardziej zaawansowanych usług

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 30 maja 2017, 16:58

  • Powiększ tekst

Łączna wartość polskiego rynku usług pocztowych w 2016 r. wyniosła 7 649,98 mln zł, co oznacza wzrost o 0,18% w skali roku. Minimalny wzrost wartości rynku został osiągnięty przy jednoczesnym ponad 5,3-proc. spadku wolumenu całkowitego usług pocztowych, co świadczy o migracji całości rynku w kierunku usług bardziej zaawansowanych, o wyższym poziomie cen, wynika z dokumentu Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE) "Raport o stanie rynku pocztowego w 2016 roku"

Ubiegły rok był pierwszym, w którym przychody z przesyłek kurierskich (3 581,1 mln zł) wyprzedziły przychody z przesyłek listowych (3 438,1 mln zł).

Na rynku usług pocztowych na przestrzeni lat 2014-2016 trwała dynamiczna zmiana strukturalna, w wyniku której po raz pierwszy najważniejszym segmentem pod względem wartości rynku stał się segment przesyłek kurierskich, którego udział sięgnął 47%, a 2016 był kolejnym rokiem, w którym wartość tego segmentu wzrosła o kolejne 0,37 mld zł.

W roku 2016 przychody z przesyłek kurierskich wzrosły o 11,62% w skali roku i aż o 32,23% w stosunku do 2014 r. - do 3 581,06 mln zł.

Mimo tak silnego wzrostu, wartość całego rynku usług pocztowych pozostała niemal niezmienna. Było to konsekwencją jednoczesnego spadku przychodów z usług listowych oraz znacznego spadku sprzedaży w segmencie innych usług pocztowych" - czytamy w raporcie.

Przychody z paczek pocztowych zwiększyły się o 1,6% w skali roku do 431,3 mln zł w 2016 r.

Z raportu wynika, że minimalny spadek wolumenu paczek pocztowych w 2016 r. potwierdził obserwowane już rok wcześniej symptomy zahamowania szybkiego spadku obserwowanego przed rokiem 2014.

Wówczas odnotowywano spadki sięgające nawet 50% rocznie, co spowodowane było masową migracją klientów z tradycyjnych usług paczkowych do przesyłek kurierskich. Wydaje się, że usługa ta przeszła w trend poziomy, co może być skutkiem odzyskania zaufania części zwłaszcza drobnych klientów e-commerce do tradycyjnej paczki pocztowej" - czytamy dalej.

Operatorzy zrealizowali w ub. roku 1 385,56 mln sztuk przesyłek listowych, tj. o 5,62% mniej niż w 2015 r. Natomiast wartość przychodu z tytułu świadczenia przesyłek listowych w 2016 r. wyniosła 2 992,78 mln zł, co oznacza spadek o 6,24% r/r. Jak wskazało UKE, to rezultat rezygnowania z tradycyjnej korespondencji listowej na rzecz komunikacji wykorzystującej nowoczesne technologie.

Liczba zrealizowanych paczek pocztowych spadła w roku 2016 do 25,25 mln sztuk czyli o 5,71% r/r. r. Natomiast wartość przychodu z tytułu świadczenia paczek pocztowych w 2016 r. wyniosła 431,30 mln zł tj. o 1,61% więcej niż w 2015 r.

Poczta Polska zrealizowała w obrocie krajowym i zagranicznym (bez druków bezadresowych) 1 546,66 mln sztuk usług (81,45% udziału w wolumenie ogółem), co przełożyło się na 4 294,21 mln zł przychodu (56,13% udziału w przychodach ogółem). W skali roku wolumen usług zwiększył się o 6,68%, a wartość przychodów spadła o 0,54%.

Operator wyznaczony w 2016 r. zrealizował w obrocie krajowym i zagranicznym 572,14 mln sztuk usług powszechnych, co przełożyło się na 2 470,87 mln zł przychodu. Oznacza to spadek w odniesieniu do roku 2015 odpowiednio o 11,63% oraz o 7,24%.

Operatorzy alternatywni zrealizowali ogółem w obrocie krajowym i zagranicznym (bez druków bezadresowych) 352,31 mln sztuk usług (18,55% udziału wolumenie ogółem), co przełożyło się na 3 355,78 mln zł przychodu (43,87% udziału w przychodach ogółem). W skali roku 2015 wolumen usług zmniejszył się o 36,63%, zaś wartość przychodów wzrosła o 1,2%.

Z raportu UKE wynika, że w odróżnieniu od lat poprzednich, w roku 2016 nastąpił spadek liczby działających operatorów pocztowych. Jednocześnie zainteresowanie podejmowaniem działalności pocztowej nie słabnie, o czym świadczy wzrost liczby podmiotów zarejestrowanych.

Według stanu na koniec 2016 r. w rejestrze operatorów pocztowych znajdowało się 291 podmiotów, jednak znaczna część nie podjęła działalności pocztowej lub ją zawiesiła. Aktywną działalność w zakresie świadczenia usług pocztowych prowadziło 151 operatorów pocztowych. W roku 2015 było ich 171 - czytamy dalej.

Liczba punktów, w których świadczone są usługi pocztowe, po dynamicznym wzroście w latach ubiegłych, ustabilizowała się. W roku 2016 usługi pocztowe świadczone były w 16 112 placówkach pocztowych, w tym w 7 497 placówkach operatora wyznaczonego i 8 615 placówkach operatorów alternatywnych. UKE wskazało, że w coraz większym zakresie do realizacji usług pocztowych wykorzystywane są automaty do pocztowej obsługi klientów.

Użytkownicy usług pocztowych w ub. roku zareklamowali 1 178 100 usług pocztowych, tj. o 11,38% więcej w skali roku. Z całkowitej liczby reklamacji 48,01% zostało odrzuconych, 42,32% uwzględniono, natomiast na koniec 2016 r. w toku wyjaśniania pozostało 13,27% reklamacji. UKE podało, że wśród omawianych reklamacji najwięcej dotyczyło opóźnienia w doręczeniu przesyłki (426 464 reklamacji), zaś na drugim miejscu znalazły się reklamacje dotyczące innych przyczyn (365 416 reklamacji).

(ISBnews)SzSz

Powiązane tematy

Dotychczasowy system zamieszczania komentarzy na portalu został wyłączony

Przeczytaj więcej

Dziękujemy za wszystkie dotychczasowe komentarze i dyskusje.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych.