Informacje

Prezydent Iranu Hasan Rowhani na spotkaniu w Teheranie z szefem omańskiej dyplomacji. / autor: PAP/EPA/Iranian President Office
Prezydent Iranu Hasan Rowhani na spotkaniu w Teheranie z szefem omańskiej dyplomacji. / autor: PAP/EPA/Iranian President Office

Iran ostrzega Zachód

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • 28 lipca 2019
  • 16:48
  • 0
  • Tagi: Cieśnina Ormuz Hasan Rowhani Iran Ormuz paliwa polityka ropa naftowa szlak żeglugi tankowiec transport ropy USA Zatoka Perska
  • Powiększ tekst

Obecność sił zagranicznych byłaby głównym źródłem napięcia w Zatoce Perskiej - ocenił w niedzielę prezydent Iranu Hasan Rowhani, odnosząc się do planów wysłania europejskiej misji mającej zapewnić bezpieczną żeglugę przez cieśninę Ormuz.

Obecność obcych sił nie tylko nie pomoże bezpieczeństwu regionu, ale będzie głównym czynnikiem napięcia” - oświadczył Rowhani na spotkaniu w Teheranie z szefem omańskiej dyplomacji.

Podkreślił, że głównie Iran i Oman ponoszą odpowiedzialność za zabezpieczenie cieśniny Ormuz.

Rowhani dodał, że ”źródłem nieprzyjemnych wydarzeń i napięć, do jakich dochodzi obecnie w regionie, jest jednostronne wycofanie się USA” w maju ub.r. z porozumienia nuklearnego światowych mocarstw z Iranem z 2015 r.

Wcześniej tego dnia rzecznik irańskiego MSZ Ali Rabiei skrytykował plany wysłania europejskiej misji morskiej mającej zapewnić bezpieczną żeglugę przez cieśninę Ormuz.

Z inicjatywą tą wystąpił w zeszłym tygodniu szef brytyjskiego MSZ Jeremy Hunt po przejęciu przez Iran tankowca pod banderą brytyjską. 19 lipca na tym morskim szlaku doszło do przejęcia przez irańską Gwardię Rewolucyjną brytyjskiego tankowca Stena Impero.

Plan wysłania misji wstępnie poparły Francja, Włochy i Dania oraz Holandia. Według agencji Reutera, „zainteresowanie inicjatywą wyraziły” także Polska, Hiszpania, Niemcy i Szwecja. Misja morska ma być prowadzona przez wspólne dowództwo brytyjsko-francuskie.

»» O sytuacji nad Zatoką Perską czytaj tutaj:

Bliski Wschód: Zachód podbija stawkę

Przejęcie Steny Impero komentowane jest jako odwet Teheranu za zatrzymanie na początku lipca przez Brytyjczyków irańskiego tankowca Grace 1 w pobliżu Gibraltaru, czego dokonano w związku z podejrzeniami, że statek narusza sankcje UE nałożone na Syrię. Zdaniem Teheranu zatrzymanie statku było bezprawne.

Mająca w najwęższym miejscu 33 km cieśnina Ormuz to najważniejsza droga transportu ropy naftowej z Zatoki Perskiej na światowe rynki. Mimo regionalnych konfliktów przepływa nią blisko jedna piąta światowego zapotrzebowania na ten surowiec.

PAP, sek

Komentarze