PKP Cargo: Mniej przewozów mniejszy zysk
PKP Cargo miały w trzecim kwartale 50,8 mln zł zysku netto, zgodnie z wcześniejszymi szacunkami - poinformowała spółka w raporcie okresowym. Narastająco od początku br. zysk netto grupy sięga 98,7 mln zł. Rok wcześniej zysk netto w trzecim kwartale wyniósł 104,7 mln zł.
Grupa PKP Cargo po trzech kwartałach osiągnęła przychody operacyjne na poziomie 3,67 mld zł. Oznacza to spadek o 4,4 proc. w stosunku do 2018 r., kiedy przychody zamknięto kwotą 3,84 mld zł. Wynik EBIDTA wynosi 616 mln zł.
Jak wyjaśnia Czesław Warsewicz prezes Grupy PKP Cargo, do zmniejszenia przychodów znacznie przyczyniła się sytuacja w krakowskiej hucie Acelor Mittal.
Stopniowe wygaszanie pieca przełożyło się na zmniejszenie ilości przewozów o 20 proc. Nie pomogły również duże zapasy węgla w elektrociepłowniach. W ciągu 8 miesięcy rynek ten skurczył się o 8 proc. Nie bez znaczenia był spadek zapotrzebowania na przewożenie towarów masowych, a przede wszystkim kruszyw i rud metali - mówi Warsewicz z PKP Cargo.
Prezes PKP Cargo dodaje, że obecnie na rynku okres kontraktowania znacznie się skrócił.
Nie ma dzisiaj już mowy o podpisywania kontraktów na 10 lat. Dziś maksymalny okres to 3 lata, ale zaczynają przeważać umowy roczne, a nawet podpisywane na miesiąc czy tydzień - podkreśla prezes Warsewicz.
Jak twierdzi Warsewicz w najbliższych latach należy liczyć się z rosnącymi kosztami działalności, dlatego też spółka już teraz przygotowuje się poprzez różne działania jak np. poprawę wydajności, racjonalizację i optymalizację kosztów i zarządzania chociażby poprzez cyfryzację.
Jak dodają przedstawiciele spółki rynek przewozów intermodalnych rośnie, w tej części działalności spółka odnotowała 8 proc. wzrost.
Niestety nie było takiej dynamiki rozwoju jak byśmy chcieli ponieważ brakuje mocy przerobowych do czego przyczyniły się zaniechania poprzedniego zarządu - dodaje prezes Warsewicz.
Generalnie w ocenie przedstawicieli spółki mamy już sygnały recesji w całej Europie.
Huty wygaszane są w całej Europie, Acelor wygasza swoje piece w Hiszpanii, Czechach,Niemczech. Do tego spada ilość przewozów cementu jak również duży jest spadek transportu w segmencie automotiv czy AGD. Widać, że firmy które do tej pory odkładały na przyszłość remonty, konserwacje dziś już zaczynają je realizować ze względu na mniejszą ilość zamówień - przyznaje Grzegorz Fingas z zarządu spółki, odpowiedzialny za kwestie handlowe.
Dużą szansą dla nas - dodaje Warsewicz - jest realizacja przewozów pomiędzy portami morskimi, a terminalami w głębi kraju. Wzrosty wynikają z większego udziału przewozów towarów w kontenerach, a które dotychczas przewożone były w sposób konwencjonalny.
Spółka zapowiada akwizycję innych spółek m.in. w planie jest przejęcie udziałów w trzech rumuńskich spółkach W połowie października PKP Cargo rozpoczęło rozmowy z rumuńskimi spółkami Vest Trans Rail SRL, Ferest Logistics SRL i Romcargounit SRL dotyczące nabycia w nich udziałów , co ma pomóc polskiemu przewoźnikowi rozszerzyć swoje wpływy na rynku międzynarodowym.
Jest mało prawdopodobne, by przejęcie udało się sfinalizować jeszcze w tym roku - powiedział prezes Warsewicz.