Informacje

Volkswagen / autor: Pixabay.com
Volkswagen / autor: Pixabay.com

Volkswagen usunął spot uznany za rasistowski

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 21 maja 2020, 15:21

  • Powiększ tekst

W obliczu gwałtownej krytyki Volkswagen usunął z Instagramu swój spot reklamowy, na którym człowiek o czarnej barwie skóry przesuwany jest przez wielką białą dłoń do budynku z szyldem „Peitit Colon” czyli po francusku „Mały Kolon”. Kolonami zwykło się nazywać emigrujących na stałe z metropolii kolonizatorów.

Bez żadnej wątpliwości to wideo jest błędne i niesmaczne - oświadczyło kierownictwo koncernu Volkswagen.

Odpowiedzialny w jego zarządzie za sprawy sprzedaży Juergen Stackmann mówił z kolei o „rasistowskim reklamowym wideo”, które obraża każdego przyzwoitego człowieka.

Wstydzimy się z tego powodu i nie możemy na razie przedstawić wyjaśnień. Tym bardziej zadbamy o to, by sprawę zbadać - zapewnił Stackmann.

Dodał, ze wyniki i konsekwencje dochodzenia zostaną ujawnione opinii publicznej.

Z kolei przewodniczący rady zakładowej Volkswagena Bernd Osterloh powiedział: „”Wstydzę się tego spotu. Mówię to z pełnym przekonaniem w imieniu całej załogi”.

Zasiadający z urzędu w radzie nadzorczej koncernu socjaldemokratyczny premier krajowy Dolnej Saksonii Stephan Weil nazwał wideo „jednoznacznie rasistowskim i poniżającym godność człowieka”. Jak zaznaczył, nie jest w stanie zrozumieć, dlaczego nikt nie zapobiegł umieszczeniu tego „szokującego” spotu w sieci.

Pod koniec nagrania na ekranie pojawiają się kolejno grupy liter, które przekształcają się następnie w niemiecki napis „Nowy model Golfa”. W pewnym momencie początkowe litery poszczególnych grup układają się w ciąg, przypominający niemiecki wyraz „Neger” czyli uważane obecnie za pogardliwe określenie osoby czarnoskórej.

Pierwsze umieszczone na Instagramie przeprosiny Volkswagena brzmiały:

Jak możecie sobie wyobrazić, jesteśmy zaskoczeni i zszokowani tym, że nasza instagramowa historyjka może zostać tak błędnie zrozumiana.

Wzbudziło to krytykę, na co koncern zareagował dodatkowym wyjaśnieniem, że „wiele inicjatyw w naszej firmie i wśród jej wielonarodowej załogi wspiera różnorodność, integrację i pozbawioną uprzedzeń współpracę”.

Czytaj też: USA chce sprzedać torpedy Tajwanowi, Chiny protestują

PAP/KG

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych