Europejczycy stawiają na wygodę: liczba transakcji z użyciem kart zbliżeniowych przekroczyła 1 miliard
MasterCard opublikował dane dotyczące transakcji zbliżeniowych w Polsce i w Europie na koniec 2015 r. Dane te wskazują, że klienci, zarówno w Polsce, jak i w Europie, coraz chętniej dokonują płatności zbliżeniowych, ponieważ są one szybkie i wygodne oraz ułatwiają zakupy. Z ich popularyzacji korzystają też przedsiębiorstwa handlowe i wystawcy kart płatniczych.
Patrząc tylko na rynek polski, warto zwrócić uwagę, że już 55% płatności kartami z logo MasterCard lub Maestro to transakcje zbliżeniowe. To oznacza wzrost o 4 p.p. w ciągu jednego kwartału. W ciągu ostatniego roku liczba przeprowadzonych transakcji zbliżeniowych kartami wzrosła o 84%, a ich wartość – aż o 100%. Średnia kwota transakcji zbliżeniowych dokonywanych przez Polaków w IV kw. 2015 r. wynosiła ok. 38 zł (9,64 USD). Liczba kart zbliżeniowych aktywnie używanych przez Polaków wzrosła z kolei o 34%.
Dane pokazują, że również Europejczycy coraz chętniej korzystają z płatności zbliżeniowych. W całym 2015 r. łączna liczba transakcji z użyciem kart MasterCard i Maestro przekroczyła 1 miliard, co stanowi wzrost o 150% w stosunku do 2014 r. Jednocześnie w IV kw. 2015 r. średnio 13% przetworzonych przez MasterCard płatności w sklepach stanowiło transakcje zbliżeniowe. Nowe dane pokazują, że liczba kart, telefonów komórkowych i innych urządzeń obsługujących transakcje zbliżeniowe wzrosła o 121%, a łączna wartość transakcji dokonanych za pomocą kart zbliżeniowych MasterCard i Maestro wzrosła o 183% r/r. Ponadto, liczba kart i urządzeń zbliżeniowych wydanych klientom wzrosła w 2015 r. o 50%.
- Porównanie danych o popularności płatności zbliżeniowych w Polsce i w innych krajach europejskich potwierdza, że Polacy są w technologicznej awangardzie. Chcemy wspierać ich w przejściu do ery cyfrowych płatności, ponieważ wierzymy, że życie bez portfela jest wygodniejsze i dzięki nowym technologiom pozwala zwiększyć poziom bezpieczeństwa. Wierzę, że w kolejnych latach otwartość Polaków na innowacje będzie coraz bardziej widoczna również w przypadku płatności mobilnych i online, które będą metodami płatniczymi przyszłości - mówi Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny polskiego oddziału MasterCard Europe.
Dzięki zaawansowanym, wielowarstwowym zabezpieczeniom płatności zbliżeniowe to alternatywa bezpieczniejsza niż gotówka. W miarę wzrostu popularności płatności zbliżeniowych rośnie również przekonanie użytkowników o ich bezpieczeństwie. Ponad dwie trzecie klientów jest zdania, że transakcje zbliżeniowe są równie bezpieczne, co tradycyjne formy płatności, lub nawet bezpieczniejsze.
W samej Europie jest już ponad 10 krajów, z których w każdym jest w obiegu ponad 5 mln kart i urządzeń obsługujących płatności zbliżeniowe. Płatności zbliżeniowe są akceptowane w 74 krajach na całym świecie, w tym w Estonii i Islandii, które niedawno dołączyły do tego grona.
George Simon, prezes na obszar Europy Środkowo-Wschodniej w MasterCard Europe, powiedział: „Transakcje zbliżeniowe to szybki, bezpieczny i wygodny sposób na dokonywanie codziennych zakupów za pomocą dowolnego konta MasterCard lub Maestro. Doceniają to zwłaszcza Europejczycy, którzy częściej niż kiedykolwiek wcześniej płacą za swoje zakupy zbliżeniowo, co zwiększa przychody sprzedawców i wystawców kart. Świetnym przykładem są tu kraje Europy Środkowo-Wschodniej. W 2015 r. w Czechach 77% transakcji sklepowych przetworzonych przez MasterCard stanowiły transakcje zbliżeniowe. W Polsce wartość ta wyniosła 55%, na Węgrzech 40%, a na Słowacji 38%”.
Płatności zbliżeniowe przynoszą korzyści branży handlowej. Z ogólnoeuropejskich badań wynika, że wartość 48% codziennych płatności nie przekracza 25 EUR, co oznacza, że znaczna część tych transakcji nie wymaga wpisywania kodu PIN, dzięki czemu są one błyskawiczne i popularne wśród konsumentów. M.in. dlatego w 2015 r. znacznie wzrosła liczba punktów handlowych akceptujących płatności zbliżeniowe — o 72% w porównaniu z 2014 r. MasterCard szacuje, że z kart MasterCard lub Maestro, bądź też z urządzeń obsługujących płatności zbliżeniowe, można korzystać już w ponad 4 mln punktów handlowych na całym świecie.
Na coraz większej popularności płatności zbliżeniowych korzystają również wystawcy kart. Z analiz MasterCard wynika, że korzyści zapewniane przez karty zbliżeniowe czynią je preferowaną formą płatności, co zwiększa wartość dokonywanych transakcji. Na wzrost wydatków składają się nie tylko nowe transakcje, lecz również znaczący wzrost łącznej liczby wszystkich transakcji.