Informacje

Wzrasta ilość transakcji zbliżeniowych

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 14 grudnia 2016, 12:06

  • Powiększ tekst

Zgodnie z danymi Mastercard, w ciągu roku wartość płatności kartami zbliżeniowymi podwoiła się (+107proc.). Na koniec III kw. 2016 r. ich udział we wszystkich płatnościach kartami z logo Mastercard lub Maestro osiągnął już ponad 66 proc. Ponadto, liczba kart zbliżeniowych tego operatora aktywnie używanych przez Polaków wzrosła o 34 proc. rok do roku, a o 68 proc. zwiększyła się liczba przeprowadzanych nimi płatności zbliżeniowych. Średnia wartość transakcji wyniosła ok. 45 złotych (11 USD), w porównaniu z kwotą 35 zł w roku ubiegłym. Firma podsumowała rozwój płatności bezgotówkowych w Polsce w 2016 r., w tym transakcji zbliżeniowych, płatności mobilnych i tych z wykorzystaniem portfela cyfrowego Masterpass.

W listopadzie tego roku wprowadzenie Android Pay, jako pierwszego mobilnego cyfrowego portfela w Polsce, ogłosiła firma Google. Tym samym Polska stała się pierwszym krajem w Europie kontynentalnej, gdzie usługa ta została udostępniona. Płatności Android Pay wykorzystują technologię tokenizacji, którą realizuje rozwiązanie Mastercard Digital Enablement Service (MDES). Korzysta z niego każdy z trzech polskich banków, które dotychczas udostępniły Android Pay (Alior Bank, T-Mobile Usługi Bankowe oraz Bank Zachodni WBK). Rok 2016 stał także pod znakiem współpracy Mastercard z polskimi bankami przy wdrożeniach mobilnych płatności zbliżeniowych opartych na standardzie HCE, z wykorzystaniem technologii Mastercard Cloud Based Payments (MCBP). Rozwiązanie to pozwala płacić telefonem bez względu to, z usług jakiego operatora telefonii komórkowej korzysta użytkownik oraz jaka karta SIM znajduje się w jego telefonie. W 2016 r. wdrożenie takiej usługi we współpracy z Mastercard ogłosiły Bank Millennium i Alior Bank. Banki te, udostępniając płatności telefonem, dodatkowo wdrożyły też rozwiązanie MDES, co w przyszłości ułatwi im integrowanie innych form płatności cyfrowych, np. z wykorzystaniem urządzeń typu wearables.

Potwierdzona licznymi badaniami Mastercard otwartość Polaków na nowe technologie oraz rozwinięta infrastruktura, w postaci terminali i kart zbliżeniowych, to kluczowe czynniki przyspieszające rozwój płatności cyfrowych. To dlatego globalne firmy oferujące innowacje, takie jak Android Pay, udostępniają je w Polsce w pierwszej kolejności. W przyszłym roku spodziewamy się kolejnych wdrożeń innowacyjnych rozwiązań w obszarach płatności mobilnych i online. Wierzymy też, że podobnie jak w tym roku, Mastercard będzie pomagał bankom, branży handlowej i partnerom technologicznym oferować najnowsze osiągnięcia techniki w obszarze płatności, na które czekają konsumenci” – komentuje Bartosz Ciołkowski, dyrektor generalny polskiego oddziału Mastercard Europe.

W tym roku również portfele Masterpass udostępniły trzy nowe banki – Bank Pekao S.A., Bank Zachodni WBK i BGŻ BNP Paribas. Cyfrowy portfel Mastercard stanowi jedyne tego typu rozwiązanie dostępne na rynku, dając kupującym online wygodną i bezpieczną alternatywę do płacenia przelewem czy gotówką.

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych