Informacje

kładzenie asfaltu / autor: Lotos
kładzenie asfaltu / autor: Lotos

Orlen: Będziemy dostarczać asfalty do mieszanek z recyklingu

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 17 listopada 2021, 16:00

  • Powiększ tekst

W ramach Grupy Orlen trwają prace nad specjalnym rodzajem asfaltów do mieszanek z materiałami pochodzącymi z recyklingu. Asfalty te, jak wyjaśnia PKN Orlen, będzie można łączyć z destruktem asfaltowym ze starych dróg, który do tej pory był klasyfikowany jako odpad

Informując w środę o projekcie, PKN Orlen zapowiedział, że opracowywane specjalne asfalty do mieszanek z materiałami z recyklingu mogą pojawić się na rynku w ofercie Grupy Orlen w 2022 r. Prace w tym zakresie prowadzi Orlen Asfalt, spółka zależna koncernu.

Asfalty te będzie można łączyć z destruktem asfaltowym pochodzącym ze starych dróg. Do tej pory destrukt był klasyfikowany jako odpad, ale decyzją Ministerstwa Klimatu i Środowiska może obecnie służyć jako pełnowartościowy materiał do budowy dróg - wyjaśnił PKN Orlen. Jak podał koncern, „oszczędności związane z wykorzystaniem mieszanek z recyklingu szacowane są na ponad 400 mln zł rocznie”.

Według PKN Orlen, stosowanie granulatu asfaltowego do nawierzchni nie ma wpływu na ich trwałość, co potwierdzają działania niektórych państw UE, a także USA, gdzie zawartość destruktu w nowo budowanych drogach dochodzi nawet do 95 proc.

W Orlen Asfalt pracujemy nad wprowadzeniem nowego produktu, który będzie odpowiedzią nie tylko na potrzeby rynkowe, ale również na ekologiczne wyzwania. Możliwość recyklingu dróg asfaltowych to unikalna cecha, która wyróżnia je na tle innych technologii – powiedział Alan Steinbarth, członek zarządu Orlen Asfalt z Grupy Orlen, cytowany w komunikacie koncernu.

Steinbarth podkreślił, że Orlen Asfalt uważnie śledzi trendy, rynek asfaltu i konkurencyjne otoczenie. Branża drogowa coraz odpowiedzialniej podchodzi do wyzwań ekologicznych i założeń Zielonego Ładu. Dlatego recykling starych nawierzchni drogowych staje się jednym z głównych kierunków rozwoju technologii budowy dróg - ocenił.

PKN Orlen zwrócił uwagę, że każda nawierzchnia drogowa z czasem ulega degradacji, co wiąże się z koniecznością wzmocnienia albo całej konstrukcji lub wymiany jednej, bądź kilku jej warstw, przy czym naprawa drogi polega m.in. na frezowaniu, w wyniku którego powstaje tzw. destrukt asfaltowy.

W przypadku nawierzchni asfaltowych, materiał pochodzący z ich rozbiórki może być ponownie wykorzystany jako składnik nowej nawierzchni. Można je zatem w 100 proc. poddać recyklingowi - wyjaśnił koncern. Jak zaznaczono w informacji, pozwala to na zmniejszenie zużycia zasobów naturalnych, czyli skał, z których produkowane jest kruszywo i umożliwia ograniczenie emisji gazów cieplarnianych poprzez ograniczenie energochłonności procesu budowlanego.

Asfalt, nad którym pracuje obecnie Orlen Asfalt przeznaczony będzie do mieszanek wykorzystujących duże ilości granulatu asfaltowego. Nowe produkty trafią do oferty Grupy Orlen już w 2022 roku. Ich wykorzystanie pozwoli uniknąć już na etapie produkcji mieszanek mineralno-asfaltowych dodawania innych środków, które mają na celu poprawę właściwości asfaltu - oświadczył PKN Orlen.

Działania te, jak dodał koncern, „wpisują się w strategię Grupy Orlen, która konsekwentnie inwestuje w przyjazne środowisku technologie oraz podejmuje działania biznesowe, aby do 2050 r. stać się neutralną emisyjnie”.

PAP/mt

Czytaj też: Polska niczym Izrael: Musi twardo prowadzić swoją politykę

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych