Nie ulegajmy szałowi zakupów. Możemy przepłacić!
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) radzi, by przed zakupem prezentów sprawdzić możliwość ich zwrotu lub wymiany. Urząd przypomina, że kupując w internecie konsument ma 14 dni na zwrot towaru, w sklepach stacjonarnych natomiast możliwość zwrotu zależy od polityki sklepu.
Według UOKiK wśród najczęściej wybieranych prezentów pod choinkę zabawek dla dzieci są też kosmetyki, elektronika, biżuteria.
Kupujmy świadomie i nie dajmy się ponieść szałowi zakupów. Działajmy zgodnie z aktualnym trendem odpowiedzialnej, zrównoważonej konsumpcji. Nie kupujmy dla samego kupowania. Niech te świąteczne prezenty będą przemyślane, a nasze decyzje zakupowe niech uwzględniają gust i upodobania osób obdarowywanych – mówi prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Źle wybrane produkty np. kosmetyki czy ubrania mogą się zmarnować, gdy nie będą używane. Nietrafiony prezent stanie się odpadem i obciążeniem dla środowiska. Zaplanujmy zatem zakupy świąteczne z wyprzedzeniem i nie dajmy się ponieść impulsywnej konsumpcji, szkodliwej nie tylko dla środowiska, ile przede wszystkim – dla naszej kieszeni - powiedział prezes UOKiK.
Urząd przypomniał, że kupując w internecie konsument ma ustawowe 14 dni na zwrot towaru, w sklepach stacjonarnych możliwość zwrotu zależą od polityki sklepu.
Przy kupowaniu kosmetyków w popularnych zestawach świątecznych, warto sprawdzać, czy zakup pojedynczych elementów nie będzie korzystniejszy finansowo. Natomiast przy wyborze biżuterii należy pamiętać np., że jubiler może odmówić zwrotu towaru z wygrawerowanym imieniem.
W przypadku zakupu telewizorów trzeba zapytać sprzedawcę, czy wybrany model odbiera telewizję naziemną w standardzie DVB-T2/HECV - radzi UOKiK. Przypomina, że nowy standard – DVB-T2 - będzie obwiązywał od 1 lipca 2022 r.
PAP//RO