Weber: 5,7 tys. linii autobusowych ze wsparciem z Funduszu
Ponad 5,7 tys. linii autobusowych zostało w 2022 r. wspartych ze środków Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej – poinformował w środę wiceminister infrastruktury Rafał Weber. Jak podkreślił w porównaniu z ub. rokiem to ponad 1,3 tys. linii więcej
Weber był w środę w Sejmie pytany o przebieg realizacji programu likwidacji tzw. białych plam w komunikacji zbiorowej.
Fundusz jest z każdym rokiem coraz bardziej wykorzystywany przez samorządy. To naprawdę solidne wsparcie, pozwalające w bezpieczny sposób, z poduszką finansową, organizować linie użyteczności publicznej. W obecnym roku dopłatą z funduszu objęto 5705 linii komunikacyjnych – poinformował.
Według szacunków resortu wnioskowana kwota dopłaty w 2022 r. to 631 mln zł. Łączna liczba wozokilometrów na tych liniach wynosi 217 mln wozokilometrów.
W minionym roku linii objętych dopłatą było 4371. W 2020 r. było to 2834 linii. W pierwszym roku funkcjonowania funduszu dofinansowaniem objęto 1228 linii.
Po to stworzyliśmy to narzędzie, aby wspierać samorządy w realizacji transportu zbiorowego. Nasi poprzednicy w 2011 roku wskazali ustawą, że za organizację transportu zbiorowego w Polsce mają odpowiadać samorządy. Nie było jednak żadnego narzędzia, które w sposób finansowy wsparłoby samorządy terytorialne w organizacji transportu - dopiero rząd PiS wprowadził w 2019 roku mechanizmy prawne i ekonomiczne – powiedział Weber.
Przypomniał, że to wojewodowie odpowiedzialni z organizowanie naborów i podpisywanie umów z samorządami. Na finiszu jest nabór na 2023 rok - wsparciem ma zostać objętych ponad 6 tys. linii.
Do tych kilku województw, w których brakuje pieniędzy na podpisanie umów z beneficjentami zgłaszającymi swój akces zostanie przekazana dodatkowa pula środków z tych województw, w których pula nie została wykorzystana. Według naszych wyliczeń z 800 mln zł przeznaczonych w 2023 r. na Fundusz ok. 770 mln zł zostanie wykorzystanych w tym głównym, pierwszym naborze – podał.
Zapewnił, że jeśli potrzeby samorządów będą większe, podjęte zostaną starania o zwiększenie finansowania.
Pierwsze nabory do Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej zostały zorganizowane przez wojewodów latem 2019 roku. Weber przypomniał, że służyło to temu, by wraz z początkiem roku szkolnego samorządy miały już źródło, z którego można pozyskać finansowanie na organizację linii dowożących młodzież do szkół. Czytaj też: Tragedia na kanale La Manche: Zatonęli migranci
PAP/mt