Dane GUS: Konsumenci w lepszych nastrojach
W styczniu 2023 r. odnotowano poprawę zarówno obecnych, jak i przyszłych nastrojów konsumenckich w stosunku do poprzedniego miesiąca - podał Główny Urząd Statystyczny.
Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, wyniósł -38,1 i był o 3,8 pkt. proc. wyższy w stosunku do poprzedniego miesiąca.
Wszystkie składowe wskaźnika uzyskały wartości wyższe niż przed miesiącem.
Największe wzrosty odnotowano dla ocen przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju oraz obecnej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrosty odpowiednio o 5,1 pkt. proc. i 4,2 pkt. proc.). Dla pozostałych składowych wskaźnika wzrosty kształtowały się następująco: 4,1 pkt. proc. dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego, 3,3 pkt. proc. dla oceny obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów oraz 2,3 pkt. proc. dla oceny obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego” - napisano w komentarzu do badania.
W odniesieniu do stycznia 2022 r. obecna wartość BWUK jest niższa o 8,9 pkt. proc.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, wzrósł o 3,1 pkt. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -27,6.
Na wzrost wartości wskaźnika w największym stopniu wpłynęły oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju oraz przyszłego poziomu bezrobocia (wzrosty odpowiednio o 5,1 pkt. proc. i 4,5 pkt. proc.). Wzrost o 4,1 pkt. proc. wystąpił także dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego.
Niższą wartość niż przed miesiącem odnotowano jedynie dla oceny możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy (spadek o 1,4 pkt. proc.).
W styczniu br. WWUK osiągnął wartość o 4,1 pkt. proc. niższą niż w analogicznym miesiącu 2022 r.
Czytaj także: Ranking podwyżek płacy minimalnej. Polska nie w ścisłej czołówce
(PAP Biznes)/gr