Fatalny wynik Polski - jesteśmy najgorsi w UE
Polska zajęła ostatnie miejscu w opublikowanym w czwartek przez Komisję Europejską rankingu jakości transportu w krajach członkowskich UE. Według Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju to tylko statystyka z 2012 r., nie oddająca dynamiki zmian w Polsce.
W przygotowanym przez KE rankingu wykorzystano dane m.in. Eurostatu, Europejskiej Agencji Środowiska, Banku Światowego czy Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju. Zestawiono w nim wyniki państw członkowskich w 22 kategoriach związanych z transportem. W obrębie większości z tych
kategorii wyróżniono pięć krajów, które osiągnęły najlepsze wyniki oraz pięć z wynikami najgorszymi.
Holandia i Niemcy mogą pochwalić się najlepszymi wynikami w 11 kategoriach i ostatecznie zajmują czołową pozycję w tabeli, zaraz po nich uplasowały się: Szwecja, Wielka Brytania i Dania.
Ranking zamykają Polska i Bułgaria, które to kraje aż w 9 kategoriach znalazły się w grupie pięciu najgorszych państw UE, a tylko w trzech - w grupie pięciu najlepszych. Niewiele lepiej zostały ocenione: Grecja, Litwa i Rumunia.
W przygotowanym przez KE zestawieniu oceniony został stan transportu: drogowego, kolejowego, lotniczego oraz morskiego. Każda z tych dziedzin transportu została oceniona w siedmiu głównych kategoriach (z których każda zawiera od dwóch do siedmiu podkategorii): infrastruktura, bezpieczeństwo, wpływ na środowisko, innowacje i badania naukowe, logistyka, a także stan wdrożenia prawa unijnego oraz naruszenia unijnych regulacji.
Informacja KE jest zestawieniem wyłącznie statystycznym, powstałym na podstawie danych z 2012 r. i nie oddaje bezprecedensowej dynamiki zmian, jakie w ostatnich latach zaszły w ilości i jakości infrastruktury w Polsce - skomentowało dla PAP Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju.
W zestawieniu KE Polska znalazła się wśród pięciu najgorszych krajów UE pod względem jakości infrastruktury i to w każdej z ocenianych dziedzin transportu. Jeśli chodzi na przykład o drogi, w rankingu oceniono gęstość sieci autostrad, liczoną jako stosunek całkowitej długości autostrad w kilometrach do liczby ludności w danym kraju (dane ze stycznia 2012 r.).
W europejskim ogonie, według rankingu opracowanego przez KE, Polska znajduje się także pod względem bezpieczeństwa na drogach oraz na kolei. Źle został oceniony także poziom rozwiązań logistycznych w polskim transporcie kolejowym i powietrznym.
Z kolei Polska znalazła się w gronie pięciu najlepszych państw UE, jeśli chodzi o rozwiązania dotyczące jednolitego rynku na kolei. W tej kategorii brano pod uwagę udział w rynku w 2012 r. wszystkich głównych przewoźników kolejowych (towarowych i pasażerskich) w krajach członkowskich.
Według MIR, notujemy największy w ostatnich dekadach wzrost inwestycji na kolei i systematycznie oddawane są do użytku nowe odcinki dróg. "W ostatnim czasie podwoiła się sieć dróg ekspresowych i autostrad. Została zmodernizowana znaczna część dróg krajowych i samorządowych" - podkreślił resort, przypominając, że na dalszą modernizację i rozbudowę infrastruktury Polska otrzyma ok. 100 mld złotych w ramach budżetu Unii Europejskiej na lata 2014-2020.
(PAP)