IV Edycja Ogólnopolskiego Konkursu Historycznego „Polskie serce pękło. Katyń 1940”
Upamiętnienie zbrodni katyńskiej i rozbudzenie ciekawości młodych ludzi nt. naszej najnowszej historii, zwłaszcza w kontekście trwającej agresji Rosji na Ukrainę – to cele ogólnopolskiego konkursu historycznego „Polskie serce pękło.Katyń 1940” dla uczniów szkół ponadpodstawowych i studentów, którego czwartą już edycję oficjalnie zainaugurowała marszałek Sejmu Elżbieta Witek.
W trzech edycjach, które mamy już za sobą, udział wzięło ponad 5 tys. uczestników. Przeszło 2 tys. szkół było zaangażowanych i myślę, że ten konkurs odegrał swoją rolę – oceniła Elżbieta Witek.
Chodziło o to, by wśród młodych ludzi rozbudzić ciekawość nt. naszej historii, historii najnowszej, a Katyń przez wiele lat było jedną z kart historii zamkniętą dla nas Polaków – podkreśliła.
Marszałek Sejmu wyraziła zadowolenie z zainteresowania młodych ludzi polskimi dziejami oraz wdzięczność ze wsparcie, jakie otrzymują w tym względzie od nauczycieli, rodziców i opiekunów.
Elżbieta Witek przedstawiła kategorie w tegorocznej edycji konkursu: pierwsze trzy są przeznaczone dla uczniów szkół ponadpodstawowych, a czwarta - studentom studiów stacjonarnych i zaocznych I i II stopnia. Wśród kategorii dla młodzieży ze szkół ponadpodstawowych wymieniła pracę plastyczną, literacką i tekst piosenki. Jak wyjaśniła, praca plastyczna ma polegać na przygotowaniu ilustracji do publikacji nt. zbrodni katyńskiej. Elżbieta Witek poinformowała też, że praca literacka będzie dotyczyć tematu: „To także walka. Codzienność polskich oficerów w obozach NKWD w Kozielsku, Ostaszkowie i Starobielsku w latach 1939-1940”. W ocenie Marszałek Sejmu to ważna i interesująca tematyka, ponieważ dotyczy nie tylko codziennego życia obozowego, ale i działalności kapłanów różnych wyznań.
Pokazuje także w jaki sposób troszczono się, walczono o zachowanie godności polski oficerów, patriotyzmu, przy próbach przekupienia ich przez żołnierzy sowieckich z NKWD. Pokazuje ich postawę na co dzień w tych najtrudniejszych obozowych warunkach – mówiła. Wskazała też na cieszącą się ogromną popularnością kategorię, w której zadaniem jest napisanie tekstu piosenki.
Tradycją już jest, że orkiestra reprezentacyjna Wojska Polskiego nagrywa do takiej piosenki melodię i potem wykonuje tę piosenkę, co dla uczestników, którzy właśnie podejmują ten trzeci temat jest niezwykle atrakcyjne – zauważyła.
Marszałek Sejmu poinformowała również, że kategoria skierowana do studentów to napisanie scenariusza lekcji na taki sam temat jak w przypadku pracy literackiej, którą będą tworzyć uczniowie szkół ponadpodstawowych.
Elżbieta Witek zachęcała młodych ludzi, którzy już byli uczestnikami konkursu oraz tych, którzy jeszcze w nim nie brali udziału, żeby zechcieli się pochylić nad tą niezmiernie ważną dla Polaków tematyką. Jak przekonywała Marszałek Sejmu, okrutna wojna za naszą wschodnią granicą, agresja na Ukrainę – niezależne, wolne państwo, wskazuje na niezmieniające się postępowanie Rosjan, dlatego warto mieć w pamięci metody ich działania z okresu od 1939 do 1940 r. Elżbieta Witek zapowiedziała, że dla zwycięzców, którzy zdobędą pierwsze, drugie i trzecie miejsce czekają bardzo atrakcyjne nagrody, ale nagrodzeni będą także uczestnicy zajmujący lokaty od czwartej do dziesiątej.
Prace konkursowe można przesyłać do 24 marca. Szczegóły wydarzenia na stronie internetowej www.konkurskatynski.pl.
W komitecie honorowym konkursu zasiadają: prezydent Andrzej Duda – przewodniczący tego gremium, a także marszałek Sejmu Elżbieta Witek, wiceprezes Rady Ministrów, minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak, minister spraw wewnętrznych i administracji Mariusz Kamiński, minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek oraz prezes Instytutu Pamięci Narodowej Karol Nawrocki.
W skład komitetu organizacyjnego konkursu wchodzą: Telewizja Polska S.A., Polskie Radio S.A. oraz Fundacja im. Janusza Kurtyki.
Młodzież w wieku od 15 do 21 lat, ucząca się w szkołach ponadpodstawowych położonych na terenie Polski, może próbować swoich sił w kategoriach:
-plastycznej – zadanie polega na stworzeniu ilustracji do publikacji nt. zbrodni katyńskiej, w formacie A4, techniką dowolną (nie może to być praca przestrzenna);
-literackiej – należy przygotować pracę pisemną w formie eseju, rozprawki, opowiadania, wywiadu lub sztuki teatralnej na temat: „To także walka. Codzienność polskich oficerów w obozach NKWD w Kozielsku, Ostaszkowie i Starobielsku w latach 1939-1940” (objętość nie może przekroczyć 6 stron treści merytorycznej formatu A4, czcionka Times New Roman o rozmiarze 12, interlinia – 1,5, marginesy znormalizowane – 2,50 cm);
-tekst piosenki – uczestnik ma zadanie opracować tekst piosenki poświęconej Zbrodni Katyńskiej (czcionka Times New Roman o rozmiarze 12, interlinia – 1,5, marginesy znormalizowane – 2,50 cm).
Dla studentów studiów stacjonarnych i niestacjonarnych I i II stopnia uczelni wyższych położonych na terenie Polski, którzy nie ukończyli 26 roku życia, przeznaczona jest kategoria scenariusz lekcji. Zadaniem uczestnika jest opracowanie 45-minutowego konspektu zajęć lekcyjnych na temat: „To także walka. Codzienność polskich oficerów w obozach NKWD w: Kozielsku, Ostaszkowie i Starobielsku w latach 1939-1940”. Scenariusz lekcji musi m.in. być zgodny z podstawą programową kształcenia ogólnego dla szkoły ponadpodstawowej i wzbogacony o środki dydaktyczne, materiały źródłowe oraz ikonografię. Należy zastosować czcionkę Times New Roman o rozmiarze 12, interlinię – 1,5, marginesy znormalizowane – 2,50 cm.
Prace konkursowe muszą zostać przygotowane w języku polskim. Mogą być realizowane oraz zgłaszane wyłącznie przez autorów indywidualnych. Nie będą rozpatrywane prace zespołowe. Uczestnik będący uczniem szkoły ponadpodstawowej może złożyć jedną pracę wyłącznie w jednej z trzech dedykowanych kategorii: plastyczna, literacka albo tekst piosenki. Natomiast uczestnik, który jest studentem studiów stacjonarnych i niestacjonarnych, może złożyć tylko jedną pracę w kategorii scenariusz lekcji.
Autorzy zwycięskich prac w każdej kategorii otrzymają nagrody. Za zajęcie pierwszego miejsca – laptop, drugiego – tablet, a trzeciego – czytnik e-booków. Przewidziano też wyróżnienia dla osób, które uplasują się na lokatach od czwartej do dziesiątej w każdej kategorii.
Tekst powstał we współpracy z Kancelarią Sejmu RP