Eksperci: Ekspansja zagraniczna priorytetem dla polskich firm
Co piąta polska firma za największe strategiczne wyzwanie na najbliższe dwa lata uważa ekspansję międzynarodową. Głównymi kierunkami wychodzenia za granicę, jakie obierają polskie firmy, pozostają wciąż Europa, w tym w szczególności kraje Unii Europejskiej. Tu firmy czują się pewniej i widzą mniejsze ryzyko biznesowe m.in. dzięki podobnemu otoczeniu regulacyjnym czy stosunkowo niewielkim barierom kulturowym – mówiła Katarzyna Bajerowska, dyrektor Departamentu ds. Rozwoju Produktów i Wsparcia Sprzedaży w Citi Handlowy.
Z kolei zdaniem Jacka Czerniaka, dyrektor zarządzającego Departamentu Klientów Globalnych Citi Handlowy firmom wybierającym się za granicę będzie pomocna globalizacja, ale muszą pamiętać o lokalności.
- Duża inwestycja zagraniczna oprócz wszystkich elementów związanych z opłacalnością, w dużej mierze uzależniona jest od lokalnego rynku. Inaczej wygląda sprawa np. zainwestowania na obecnej Ukrainie, a inaczej np. w RPA, czy w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Planując inwestycje powinniśmy brać pod uwagę względy polityczne, klimat gospodarczy – komentował Jacek Czerniak i dodał: - Inwestowanie musimy zacząć od zdefiniowania celu naszej inwestycji. Musimy odpowiedzieć sobie na pytanie, po co to robimy, co chcemy osiągnąć. Musimy sprawdzić czy istnieje zapotrzebowanie na rozważaną przez nas inwestycję. Drugim ważnym czynnikiem jest zapewnienie odpowiedniego finansowania dla naszej inwestycji.
Opr. Jas