Polscy przedsiębiorcy chcą rozwijać biznes zagranicą
W ciągu najbliższych dwóch lat 39% polskich firm planuje ekspansję międzynarodową. Głównymi kierunkami rozwoju będą kraje Europy Zachodniej oraz nasi najbliżsi sąsiedzi. Najchętniej za granicę wybierają się przedsiębiorstwa z sektorów: produkcyjnego, FMCG i IT – wynika z najnowszych badań zrealizowanych przez Citi w 8 krajach Europy Środkowo-Wschodniej oraz Bliskiego Wschodu.
Co piąta polska firma uważa ekspansję międzynarodową, za największe strategiczne wyzwanie na najbliższe dwa lata. W większym stopniu rozwijać biznes poza granicami Polski chcą przedstawiciele małych firm (46%) niż dużych (36%), jednak plany polskich przedsiębiorców na tle naszego regionu kształtują się bardzo optymistycznie. Podczas gdy 39% naszych firm planuje zaistnieć na rynkach zagranicznych, to w tych samych badaniach 23% czeskich i 38% węgierskich firm deklaruje chęć wychodzenia z biznesem poza swoje granicę.
Polskie firmy charakteryzuje duży potencjał do ekspansji zagranicznej. Produkty i marki, jakie oferują, są na światowym poziomie, a często nawet kreują nowe trendy. Często utożsamiamy ekspansje zagraniczną wyłącznie z poszukiwaniem nowych rynków zbytu. Tymczasem, jak obserwujemy wśród klientów obsługiwanych w ramach naszego programu Emerging Market Champions, coraz częściej powodem inwestycji zagranicznej nie jest już tylko szukanie nowego rynku, ale choćby pozyskanie surowców lub szukanie niższych kosztów produkcji
– komentuje Piotr Kosno, Dyrektor Zarządzający, Departament Klientów Strategicznych Citi Handlowy.
Wśród polskich film planujących rozwijanie biznesu poza granicami Polski dominują przedstawiciele sektorów: produkcyjnego (38%), FMCG (27%) i IT (12%). Podobnie wygląda sytuacja wśród Czechów, u których przedstawiciele tych samych branż planują ekspansję, zaś u Rosjan przeważają spółki energetyczne i produkcyjne.
Głównym kierunkiem ekspansji polskich firm pozostaje wciąż Europa, w tym w szczególności kraje Unii Europejskiej. Tu firmy czują się pewniej i widzą mniejsze ryzyko biznesowe m.in. dzięki podobnemu otoczeniu regulacyjnym czy stosunkowo niewielkim barierom kulturowym. Najważniejszymi krajami ekspansji dla polskich firm są przede wszystkim kraje sąsiedzkie - Czechy i Niemcy, ale także Rosja i Ukraina. Z drugiej strony w ostatnim okresie obserwujemy rosnące znaczenie także takich kierunków jak Azja i w nieco mniejszym stopniu Afryka
- dodaje Piotr Kosno.
Jak wynika z badania Citi, firmy wchodząc na nowe rynki potrzebują doradztwa i usług banków umożliwiających im zarządzanie finansami firmy z dowolnego miejsca na świecie. Dotychczas polskie przedsiębiorstwa działające na rynkach zagranicznych najchętniej korzystały z płatności międzynarodowych oraz wymiany walut. Jednak w najbliższym roku, do dalszej ekspansji planują szerzej skorzystać z usług bankowych i dlatego deklarują zainteresowanie wykorzystania linii kredytowych oraz faktoringu.
Badanie Citi zostało zrealizowane we wrześniu 2013 roku na próbie 1416 respondentów z 8 krajów Europy Środkowo-Wschodniej oraz z Bliskiego Wschodu. W badaniu brali udział przedstawiciele kadry kierowniczej: prezesi, dyrektorzy finansowi lub dyrektorzy zarządzający. W ramach analizy, firmy zostały podzielone na dwie kategorie: małe firmy (73% próby) mające przychody do wysokości 35 mln USD rocznie i duże firmy (27% próby) posiadające przychody powyżej 35 mln USD.
Dorota Szostek-Rustecka