Informacje

Polska ma być dla firmy przyczółkiem do dalszej ekspansji. / autor: Pixabay
Polska ma być dla firmy przyczółkiem do dalszej ekspansji. / autor: Pixabay

Znana marka odzieżowa wraca do Polski. Po 10 latach

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 9 września 2024, 21:20

  • Powiększ tekst

Po niemal dekadzie nieobecności w Polsce, 7 września GAP otworzył swój pierwszy sklep w naszym kraju, a dokładnie w Designer Outlet Piaseczno. Ma 300 mkw. i jest zlokalizowany tuż obok strefy food court. Pierwsi klienci mogli odwiedzić placówkę już na przełomie sierpnia i września. Był to tzw. pre-opening, w ramach którego firma testowała „procesy operacyjne”.

Marka GAP została założona w 1969 roku w San Francisco przez Donalda i Doris Fisherów. Nazwa firmy nawiązuje do socjologicznego określenia różnic pomiędzy dziećmi i dorosłymi, które pogłębiły się w trakcie ruchów hippisowskich. Na początku GAP oferował dżinsy i podstawowe elementy ubioru, aby dotrzeć do młodszych klientów. Marka szybko przypadła do gustu miłośnikom odzieży i rozszerzyła asortyment.

Historia dżinsami pisana

Pierwszy sklep Fisherów handlował męskimi dżinsami Levi’s i… nagraniami muzycznymi. Oferta skierowana była głównie do ludzi młodych, stąd nazwa „the GAP”, bo wypełniał lukę pokoleniową. Nie było wówczas w San Francisco sklepu kierowanego do tej grupy klientów. Pomysł okazał się strzałem w dziesiątkę. Szybko uruchomiono drugą placówkę, a asortyment został poszerzony o dżinsy dla kobiet.

Kierunek Europa

Po trzech latach, GAP miał już 24 sklepy, a po czterech – w ofercie pojawiają się pierwsze produkty marki własnej. W 1974 roku firma weszła na giełdę, a rok później uruchomiła dwie nowe sieci sklepów: Logo (skierowaną do bardziej dojrzałych i świadomych modowo klientów) oraz Brands (oferującą bardziej dostępne produkty w atrakcyjnych cenach). W 1976 roku GAP wprowadził własną linię dżinsów i sztruksów, a w 1983 roku otworzył pierwszy sklep poza Stanami Zjednoczonymi, wybierając na lokalizację Londyn.

Iskierka nadziei

Po Wielkiej Brytanii przyszedł czas na inne kraje, w tym na Polskę. Ekspansja szła bardzo dobrze dokąd nie pojawiła się pandemia. Zmusiła ona GAP do zmiany strategii. Marka zamknęła 120 sklepów w zachodniej Europie (w tym wszystkie w naszym kraju) i zdecydowała się na rozwój w formule franczyzy. Dzięki temu przetrwała. Teraz ponowne otwarcie sklepu w Polsce ma być kolejnym etapem realizacji nowej strategii.

Oprac. GS

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych