Informacje

Jeden z portów w Kanale Panamskim / autor: Pixabay
Jeden z portów w Kanale Panamskim / autor: Pixabay

Starcie gigantów w Panamie. Użyto 23 mld dolarów

Agnieszka Łakoma

Agnieszka Łakoma

dziennikarka portalu wGospodarce.pl, publicystka miesięcznika "Gazeta Bankowa", komentatorka telewizji wPolsce.pl; specjalizuje się w rynku paliw i energetyce

  • Opublikowano: 5 marca 2025, 13:36

    Aktualizacja: 5 marca 2025, 13:44

  • Powiększ tekst

Donald Trump może pochwalić się skutecznością: kluczowe porty Kanału Panamskiego z rąk chińskich przejmują Amerykanie, a dokładnie największy fundusz inwestycyjny świata. W tle pytanie o przyszłość terminalu w Gdyni – możliwe, że także trafi w ręce tych samych inwestorów z USA.

Po wygraniu listopadowych wyborów Donald Trump, jeszcze jako prezydent elekt, ostrzegał władze Panamy, że może Stany Zjednoczone mogą unieważnić umowę Jimiego Cartera sprzed niemal pół wieku i znów przejąć kontrolę nad Kanałem Panamskim, by zablokować tam chińskie wpływy. Oprócz oburzenia władz wywołał wtedy powszechną falę krytyki. Wielu i ekspertów i polityków z przeciwnej strony sceny politycznej uważało argumenty, że Kanał kontrolują Chińczycy, za przesadzone. Teraz okazuje się, że Donald Trump jak powiedział, tak zrobił. I choć za transakcją odkupienia dwóch portów od potentata z Hong Kongu - CK Hutchison, o której wiadomo od wczoraj, stoi gigantyczny fundusz Black Rock, to trudno nie powiązać jej z polityką nowego 47. prezydenta USA. Tym bardziej, że CK Hutchison działa w Panamie od 28 lat. Znaczenie Kanału Panamskiego jest kluczowe dla żeglugi światowej, gdyż obsługuje 5 proc. światowego handlu morskiego i 40 proc. amerykańskiego ruchu kontenerowego. CK Hutchison zajmuje obecnie szóste miejsce na liście największych globalnych operatorów terminali z 5-procentowym udziałem w rynku.

Przejęcie za 22,8 mld dolarów

Warunki umowy już zostały ustalone, przejęcie kosztować ma 22,8 mld dolarów, choć jeszcze wymagane są dodatkowe działania i zgody. Władze Black Rock zdecydowały się na współpracę z firmą Terminal Investment Limited (TiL), która będzie zarządzać portami wraz Global Infrastructure Partners (czyli spółką zależną Funduszu).

Cytowany przez portal Fox News szef Black Rock Larry Fink zapewnia, że „umowa jest mocnym przykładem (…) zdolności do dostarczania zróżnicowanych inwestycji dla klientów”, a panamskie „światowej klasy porty ułatwiają globalny wzrost”. Transakcja z CK Hutchison to największa inwestycja infrastrukturalna Funduszu.

Największy fundusz świata i jeden z najbogatszych ludzi w Azji

Można przypuszczać, że wobec postawy Donalda Trumpa z jednej strony i skutki – także w kontekście znaczenia dla układu sił w rejonie Kanału Panamskiego, zainteresowane firmy musiały prowadzić negocjacje w sposób wyjątkowo poufny. Przyznał to nawet jeden z szefów CK Hutchison, twierdząc – jak pisze FoxNews - że transakcja była „wynikiem szybkiego, dyskretnego procesu”. Frank Sixt zapewnił też, może zaskakiwać, że „transakcja ma charakter czysto komercyjny i nie ma nic wspólnego z ostatnimi doniesieniami politycznymi dotyczącymi portów panamskich”.

CK Hutchison należy do rodziny Li Ka-shinga, pochodzącego z Chin, który ma obecnie niemal 97 lat i uchodzi za jednego z najbogatszych ludzi w Azji.

Czy transakcja obejmuje też aktywa w Polsce?

Transakcja ma znacznie szersze znaczenie, nie tylko gdy chodzi o obecność amerykańskiego biznesu w rejonie Kanału Panamskiego. Chodzi nie tylko o porty panamskie Cristobal i Balboa, które znajdują się odpowiednio na atlantyckim i pacyficznym końcu kanału, ale jak informują światowe media, również przejmie pakiety kontrolne, jakie Hutchison posiada w 43 portach w 23 innych państwach, w tym kilkanaście w Europie. Wiadomo jak dotąd, że z listy tej zostały wykluczone porty w Chinach i bezpośrednim sąsiedztwie, ale można przypuszczać, że jest na niej Gdynia Container Terminal. Jeśli tak, to oznaczać będzie, że po dwóch dekadach inwestor z Hong Kongu wycofa się z gdyńskiego portu. A przypomnijmy, według medialnych doniesień z września ub.r., został on wpisany na listę obiektów infrastruktury krytycznej Rządowego Centrum Bezpieczeństwa.

Agnieszka Łakoma

»» Odwiedź wgospodarce.pl na GOOGLE NEWS, aby codziennie śledzić aktualne informacje

»» O bieżących wydarzeniach w gospodarce i finansach czytaj tutaj:

Nasze drogie wiatraki na morzu

Rząd wycofuje się z ważnej reformy. Chodzi o emerytury

Niemcy w popłochu: wiatraki z Chin mogą być groźne!

»»Rząd Tuska nie ma pieniędzy na serwisowanie myśliwców F-16! – oglądaj wywiad na antenie telewizji wPolsce24

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych