Konsumenci sprawdzają firmy
Do tej pory w biurach informacji gospodarczej konsumenci najczęściej sprawdzali własną wiarygodność płatniczą. Rzadziej sięgali po informacje o kondycji finansowej firm, z którymi planowali nawiązać współpracę. Jednak w ciągu ostatnich kilku lat świadomość konsumentów w zakresie sprawdzania wypłacalności firm, jak i własnej wiarygodności finansowej w biurach informacji gospodarczej wzrosła.
Takie informacje na temat wiarygodności przedsiębiorcy udostępniają biura informacji gospodarczej. Wprawdzie taka weryfikacja nie jest jeszcze powszechna, ale sięga po nią coraz więcej osób.
– Pierwszorzędne znaczenie dla konsumenta planującego współpracę z daną firmą powinno mieć to, czy jest ona wypłacalna, jak wygląda jej zdolność kredytowa oraz czy z takim przedsiębiorstwem można w ogóle prowadzić bezpiecznie interesy – mówi Edyta Szymczak, prezes zarządu Rejestru Dłużników ERIF Biura Informacji Gospodarczej SA.
Jak wynika z danych Rejestru Dłużników ERIF BIG, konsumenci coraz częściej dbają o bezpieczeństwo zawieranych transakcji. Ruch w serwisie infokonsument.pl, który m.in. pozwala sprawdzić wiarygodność partnerów handlowych, wzrósł w ostatnim roku o blisko 40 proc. w stosunku do 2013 roku.
– Dla przeciętnego Kowalskiego przedmiotem sprawdzenia może być na przykład deweloper, firma turystyczna, biuro podróży czy sklep internetowy. W serwisie infoKonsument.pl drogą internetową można zweryfikować, czy dana firma aktualnie nie zalega ze zobowiązaniami finansowymi wobec jakiegokolwiek innego przedsiębiorcy czy gracza rynkowego – wyjaśnia Edyta Szymczak.
Tego rodzaju informacje są także przydatne podczas poszukiwania pracy. W biurach informacji gospodarczej można sprawdzić, czy przyszły pracodawca nie zalega z płatnościami wobec kontrahentów bądź pracowników.
– Spektrum możliwych zastosowań serwisu infoKonsument.pl jest bardzo szerokie – podkreśla Edyta Szymczak. – Rejestr udostępnia bowiem również informacje pozytywne na temat przedsiębiorcy, który solidnie wywiązuje się ze swoich zobowiązań. Dla firmy, która je posiada, to dodatkowy atut, przewaga konkurencyjna. Zatem może ona wpłynąć na ostateczny wybór jej usług lub produktów przez konsumentów.
Prezes Rejestru Dłużników ERIF BIG prognozuje, że usługa ta będzie cieszyć się coraz większym zainteresowaniem wśród konsumentów. Podobnie było ze sprawdzaniem informacji na temat własnej wiarygodności finansowej.
– Polacy wiedzą, że jest to niezbędna procedura podczas ubiegania się na przykład o kredyt lub pożyczkę w instytucji finansowej. Warto wtedy znać informacje, jakimi na nasz temat dysponują uczestnicy rynku finansowego. Statystyka prowadzonego dla konsumentów w Polsce serwisu infoKonsument.pl wskazuje, że praktycznie każdy zarejestrowany użytkownik przynajmniej raz pobrał raport na swój własny temat – mówi Edyta Szymczak.
- Nieco gorzej jest jeszcze z nawykiem sprawdzania przez konsumentów wiarygodności płatniczej przedsiębiorców, dlatego Rejestr Dłużników ERIF popularyzuje bezpieczne zachowania konsumentów poprzez promocję tej usługi – dodaje Edyta Szymczak.
Rejestr Dłużników ERIF BIG chce zachęcać Polaków do weryfikacji danych na temat firm i podmiotów gospodarczych. Z okazji Światowego Dnia Konsumenta, przypadającego 15 marca, obniża ceny tej usługi. Do 26 kwietnia pierwsze sprawdzenie wiarygodności firmy w serwisie infoKonsument.pl będzie kosztowało 5 zł brutto, a każde następne – 1 zł. Poza promocją usługa kosztuje 35 zł.
(Agencja Informacyjna Newseria)