E-handel w kopalniach: producenci węgla rozpoczynają sprzedaż przez internet
Polska Grupa Górnicza (PGG) uruchomiła internetowy sklep z paczkowanym węglem, stosowanym do ogrzewania domów. W połowie sierpnia przez internet będzie można kupić także węgiel z konkurencyjnej spółki - Katowickiego Holdingu Węglowego (KHW).
W ostatnim czasie zarówno PGG, jak i związana z KHW spółka Katowicki Węgiel, a także firma Węglokoks Kraj, zwiększają ilość paczkowanego węgla, kupowanego przez gospodarstwa domowe. Uruchomienie sprzedaży przez internet ma ułatwić dostęp do tego produktu i wzmocnić pozycję polskich producentów wobec podobnego węgla z importu.
W paczkach po 25 kg sprzedawane są tzw. ekologiczne gatunki węgla - ekogroszki, powstające z węgla kamiennego o niskiej zawartości siarki, z wyselekcjonowanych partii urobku, który charakteryzuje się dużą kalorycznością przy stosunkowo małej wilgotności i niewielkiej ilości substancji niepalnych. Spalanie takiego paliwa w nowoczesnych kotłach ogranicza emisję szkodliwych substancji.
Według wcześniejszych informacji, PGG zamierza zwiększyć prawie o połowę produkcję ekogroszku z kopalni Piast-Ziemowit - niedawno spółka uruchomiła tam nową linię do paczkowania tego produktu; w tym roku na rynek ma trafić ok. 285 tys. ton takiego paliwa.
PGG jako pierwsza, wśród wiodących producentów węgla w Polsce, zdecydowała się na uruchomienie bezpośredniej sprzedaży przez internet, pod adresem www.pgg.pl. "Dzisiaj każdy, w dowolnym miejscu w Polsce, może poprzez kliknięcie klawiszem zamówić oryginalny ekogroszek Retopal z transportem bezpośrednio do domu" - wskazał rzecznik spółki Tomasz Głogowski.
Sklep oferuje węgiel w paletach o masie jednej tony, składających się z 40 worków po 25 kg. Jednorazowo możliwy jest zakup od 1 do 5 palet. Obowiązuje jedna cena z dostawą w całym kraju. Złożenie zamówienia i płatność za węgiel realizowane są poprzez intuicyjny interfejs, można także dokonać zakupu z urządzeń mobilnych. Bezpłatna dostawa (w ciągu trzech dni od dokonania płatności) odbywa się za pośrednictwem firmy kurierskiej.
Zobacz: Prof. Modzelewski: plany rządu ws. OFE to ruch najuczciwszy z możliwych
Przygotowania do uruchomienia pierwszego w Polsce sklepu z ekogroszkiem trwały od kilku miesięcy. W pierwszym etapie w kopalni Piast powstała w pełni automatyczna linia do paczkowania węgla. Podczas workowania kontrolowana jest zawartość każdego worka, w tym zwłaszcza pod kątem potencjalnego zanieczyszczenia częściami metalowymi. "Czysty" ekogroszek o stabilnej jakości daje gwarancję optymalnej, bezawaryjnej pracy kotła.
Na drugą dekadę sierpnia uruchomienie sprzedaży węgla za pośrednictwem sklepu internetowego zapowiedziała w ubiegłym tygodniu spółka Katowicki Węgiel z grupy KHW. Przygotowana jest już nowa strona internetowa spółki, która zyska dodatkowe funkcje, w tym zakładkę z dostępem do sklepu. Trwają ostateczne testy funkcjonalności i rozwiązań technicznych, dokonywane są ostatnie poprawki.
"Będzie to prawdziwa innowacja na krajowym rynku handlu węglem. Wprawdzie internetowy kanał sprzedaży węgla jest już częściowo wykorzystywany przy sprzedaży detalicznej, lecz dotychczas nie zajmował się tym żaden z dużych krajowych producentów, gwarantujących pochodzenie opału z konkretnych kopalń" - powiedział rzecznik KHW Wojciech Jaros.
Obecnie możliwość bezpośredniego kupowania kwalifikowanych paliw węglowych mają przede wszystkim składy należące do sieci autoryzowanych sprzedawców KHW - to 212 firm i kilkakrotnie więcej składów węgla, które dokonują zamówień za pośrednictwem portalu internetowego.
Pozostali klienci Katowickiego Węgla mogą drogą elektroniczną zamawiać niektóre gatunki węgla, ale dotąd ograniczało się to jedynie do użycia poczty elektronicznej i dokumentów zamieszczonych na stronie internetowej. Od połowy sierpnia całość operacji związanych z zakupem węgla ulegnie zautomatyzowaniu i uproszczeniu.
Wraz z uruchomieniem sklepu internetowego Katowicki Węgiel będzie dostarczał węgiel w stałej cenie klientom w całej Polsce. Będzie można kupić od 1 do 8 palet, a każda paleta to 30 sztuk worków po 25 kg każdy.
Podobnie jak w PGG, węgiel będzie można kupić także z urządzeń mobilnych. Czynności klienta ograniczą się do wprowadzenia danych niezbędnych do wystawienia dokumentów sprzedaży oraz wybrania preferowanej formy zapłaty. Katowicki Węgiel finalizuje rozmowy z firmami, których platformy obejmą obsługę realizacji płatności elektronicznych.
Przed kolejnym sezonem grzewczym Katowicki Węgiel zamierza też uruchomić drugą linię paczkowania węgla. Dzięki temu produkcja paczkowanego węgla z tej firmy zostanie podwojona i przekroczy 300 ton na dobę, w różnych gatunkach. Przedsięwzięcie jest odpowiedzią na rosnący popyt w tym segmencie odbiorców.
Przedstawiciele spółek węglowych wskazują, że konfekcjonowanie węgla nie tylko ułatwia użytkowanie węgla jego odbiorcom, ale także ogranicza emisję pyłów do środowiska w czasie jego transportu od producentów do odbiorców.
Natomiast spółka Węglokoks Kraj, która w ub. roku kupiła dwie kopalnie Kompanii Węglowej, Bobrek i Piekary, niedawno uruchomiła linię paczkowania w Bytomiu. Jeszcze w tym roku podobna linia ruszy w Piekarach Śląskich. Docelowo również węgiel z Węglokoksu ma być dostępny w sieciach handlowych i w internecie.
Obecny kryzys na rynku węgla, przejawiający się spadkiem cen oraz słabnącym popytem na ten surowiec, jest znacznie mniej odczuwalny w segmencie krajowych odbiorców indywidualnych, którzy kupują węgiel do ogrzewania domów. Osiąga on dużo wyższe od średnich ceny, obłożony jest większą marżą, i jest poszukiwany na rynku. Popyt w części zaspokajany jest paczkowanym węglem z importu, dostępnym np. w sieciach handlowych.
(PAP)