Kolej przyspieszy do 160 km/h na trasie z Warszawy do Lublina
Komisja Europejska wydała decyzję zatwierdzającą dofinansowanie dla największego projektu kolejowego w Programie Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020. Inwestycja dotyczy modernizacji linii kolejowej nr 7 na odcinku Otwock – Lublin wraz z pracami na linii objazdowej nr 30 na odcinku Łuków – Parczew. Całkowity koszt projektu to niemal 4,7 mld zł
To już 33. decyzja Komisji Europejskiej potwierdzająca dofinansowanie dla dużych projektów z Programu Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, a 10. w sektorze kolejowym – poinformował wiceminister rozwoju Witold Słowik. W ramach projektu Prace na linii kolejowej nr 7 Warszawa Osobowa - Dorohusk na odcinku Warszawa - Otwock - Dęblin - Lublin, etap I zmodernizowanych zostanie 150 km linii kolejowej i sieci trakcyjnej, a także urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Wymienione będą też rozjazdy. Dzięki temu podróż z Warszawy do Lublina będzie szybsza i bezpieczniejsza.
Po modernizacji trasy pociągi pasażerskie pojadą z prędkością 160 km/h. Zwiększy się także komfort podróży pasażerów. Wszystkie przystanki i stacje wyposażone będą w wiaty, ławki, nowe oświetlenie i system informacji pasażerskiej oraz zostaną dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych i podróżnych z ciężkim bagażem.
Szybkie i bezpośrednie połączenie Lublina z Warszawą zwiększy dostępność komunikacyjną województwa lubelskiego i jego atrakcyjność inwestycyjną, co przełoży się na rozwój lokalnej gospodarki w regionie – zaznaczył wiceminister Słowik.
Całkowity koszt projektu to niemal 4,7 mld zł. Dofinansowanie z funduszy europejskich wyniesie 3,2 mld zł.
Oprac. sek