Uber o opinii rzecznika Trybunału UE: czekamy na ostateczny wyrok
W reakcji na opinię rzecznika generalnego Trybunału Sprawiedliwości UE, według którego państwa Unii mogą zakazać nielegalnej działalności przewozowej w ramach usługi UberPop, rzeczniczka Ubera oświadczyła, że korporacja czeka na ostateczny wyrok Trybunału
Widzieliśmy dzisiejszą opinię i czekamy na ostateczny wyrok - napisała rzeczniczka Ubera w wysłanym we wtorek mailem oświadczeniu, cytowanym przez agencję Reutera.
Dodała, że sprawa, której dotyczy opinia rzecznika generalnego TS Macieja Szpunara, wiąże się z francuską ustawą z 2014 roku i usługami, które Uber przestał świadczyć już w 2015 roku.
Dziś Uber we Francji współpracuje jedynie z zawodowymi kierowcami z pozwoleniami - oświadczyła rzeczniczka. Francuski oddział Ubera jest ścigany przed sądem za organizowanie systemu kojarzenia pasażerów z niezawodowymi kierowcami.
Uber argumentował, że nie organizuje usług transportowych, a jedynie dostarcza aplikację, a francuski przepis, na podstawie którego prowadzone jest przeciwko niemu postępowanie, dotyczy bezpośrednio usługi społeczeństwa informacyjnego w rozumieniu unijnej dyrektywy dotyczącej norm i przepisów technicznych. Tymczasem ograniczenia usług cyfrowych w UE wymagają uprzedniej zgody KE.
czytaj także:o wydanej opinii rzecznika generalnego Trybunału Sprawiedliwości UE
Jednak zdaniem Szpunara usługa UberPop należy do dziedziny transportu, a nawet gdyby Ubera traktować jako dostawcę usług dla społeczeństwa informacyjnego, a nie transportowych, państwa członkowskie również mogłyby zakazywać jego sprzecznej z prawem działalności bez uprzedniego notyfikowania KE.
Wtorkowa opinia rzecznika Trybunału nie jest jeszcze ostatecznym rozstrzygnięciem toczącej się przed TS sprawy, ale sędziowie często podążają za jej rekomendacją. Trybunał wyda decyzję w tej sprawie za kilka miesięcy.
Działalność platformy Uber wywołuje emocje i protesty w wielu państwach unijnych. Na zachodzie Europy UberPop, czyli najtańsza opcja prowadzenia usług, w ramach której nie są potrzebne żadne koncesje na przewóz osób, jest już zakazana. W Polsce oraz krajach bałtyckich dalej jednak usługa ta jest dostępna.
Firma, która opiera swój fenomen na mobilnej aplikacji kojarzącej kierowców z klientami, została założona w 2009 r. Jej wartość ocenia się obecnie na 68 mld dol. W krajach, w których zakazano UberPoP, przedsiębiorstwo oferuje usługę UberX - nieco droższe przejazdy z profesjonalnymi kierowcami posiadającymi licencję.
SzSz (PAP)