Połowa firm z sektora MŚP deklaruje zwiększanie wydatków na nowe technologie
Połowa polskich firm z sektora małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) deklaruje wzrost wydatków na nowe technologie, wynika z badania "Nowoczesne IT w MŚP 2017", przeprowadzonego przez Ipsos MORI dla Microsoft. Jednocześnie ponad 70 proc. pracowników czuje się spokojna o przyszłość.
Z badań przeprowadzonych przez Ipsos MORI dla Microsoft wynika, że 73 proc. właścicieli i pracowników polskich firm z sektora MŚP czuje się spokojna o ich dalszą przyszłość. Podobną opinię podziela jedynie 59 proc. przedstawicieli biznesów europejskich. Optymizm Polaków przekłada się na deklarowaną skalę inwestycji w nowe technologie. Aż połowa respondentów planuje zwiększenie wydatków na IT. W przypadku firm europejskich jest to tylko 35 proc. - czytamy w komunikacie.
Przedstawiciele polskiego sektor MŚP wysoko oceniają swoją przyszłość. W kategorii optymizmu biznesowego wyprzedzają nas jedynie firmy z Holandii, Rumunii i Danii. Najbardziej pesymistycznie w ocenie przyszłości są przedsiębiorstwa greckie, gdzie tylko 24% respondentów dostrzega pozytywny rozwój zdarzeń oraz czeskie (41%), rosyjskie (43%) i tureckie (46%), wskazano także.
Biorąc pod uwagę Polskę, optymistyczny scenariusz kreślą przede wszystkim firmy z sektora e-commerce (91 proc.), rynku handlu hurtowego (83 proc.) oraz organizacje pożytku publicznego (81 proc.). Najniższy poziom optymizmu dostrzegalny jest wśród firm z sektora dóbr konsumenckich (61 proc.), usług biznesowych (67 proc.) i transportu (67 proc.) - czytamy dalej.
Wiara w dobrą przyszłość polskich firm idzie w parze z deklaracjami dotyczącymi zwiększania wydatków na nowe technologie, które są postrzegane jako podstawa do dalszego rozwoju, zaznaczono w informacji.
Połowa (50 proc.) analizowanych przedsiębiorstw z polski zamierza podnieść swoje inwestycje w IT. Plany w tym zakresie są widoczne w szczególności w sektorze e-commerce (79 proc. deklaracji) oraz handlu hurtowego (72 proc.), które charakteryzuje największy poziom optymizmu biznesowego. Analizując opinie firm europejskich, sytuacja wygląda inaczej. Dla przykładu plany inwestycyjne na IT wskazuje 28 proc. Niemców, 27 proc. Brytyjczyków i 26 proc. Czechów - wymieniono w informacji.
Jak czytamy w komunikacie, wyższe wyniki dotyczące planowanych inwestycji w nowe technologie, deklarowane przez polskie firmy niż z Niemiec czy Wielkiej Brytanii, wynikają głównie z ambitnych planów inwestycyjnych polskiego sektora e-commerce, który wykorzystując trendy światowe najszybciej adaptuje założenia Digital Transformation.
To dobra wiadomość dla wszystkich polskich przedsiębiorców, mogących również transformować swój biznes w oparciu o najnowsze rozwiązania modelu chmurowego, który stał się akceleratorem wzrostów. Cieszy przede wszystkim to, że aż połowa przedstawicieli polskich firm segmentu MŚP dostrzega tę szansę - powiedział odpowiedzialny za segment MŚP w polskim oddziale Microsoft Tomasz Dorf, cytowany w komunikacie.
Z kolei sektory, w których panuje przekonanie o zbyt małych wydatkach na nowe technologie to rynek dóbr konsumenckich (61 proc.) oraz usług dla biznesu (56 proc.). Z badań wynika, że najbardziej wstrzemięźliwe, jeśli chodzi o przyszłe wydatki na nowe technologie są firmy z sektora handlu detalicznego – 39 proc. wskazań. W opinii 57 proc. pracowników tego sektora, ich firmy wydają na IT za mało. Wśród nich są jednak i takie, które na nowych technologiach opierają swoją strategię rozwoju, wskazuje raport.
Badanie "Nowoczesne IT w MŚP 2017" przeprowadzone przez Ipsos MORI na zlecenie Microsoft objęło 1.001 pracowników reprezentujących polski sektor małych i średnich firm, zatrudniających do 250 pracowników. W globalnym badaniu wzięło udział 13 tys. pracowników MŚP z 19 rynków europejskich. Badanie zostało przeprowadzone w lutym i marcu 2017 r.
Na podst. ISBnews