Informacje

Co może PAIH, czyli realna pomoc dla polskiego biznesu

Maksymilian Wysocki

Maksymilian Wysocki

Dziennikarz, publicysta, ekspert w dziedzinie wizerunku i marketingu internetowego, redaktor zarządzający portalu wGospodarce.pl

  • Opublikowano: 4 czerwca 2018, 13:28

    Aktualizacja: 4 czerwca 2018, 17:21

  • 1
  • Powiększ tekst

- Odchodzimy od modelu biura turystycznego, którym był PAIZ. Stawiamy na jakość. Chcemy podawać polskim przedsiębiorcom na tacy kilku pierwszych dystrybutorów na danym rynku, którzy pomogą mu na tym rynku w ekspansji, wcześniej oceniając wprost jak duże ma szansę na nim zaistnieć – powiedział Wojciech Fedko, wiceprezes Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH). Instytucja podsumowuje swoją transformację i zdradza plany na najbliższy czas. Fundamentalna zmiana to profesjonalizacja i realna biznesowa pomoc dla polskich przedsiębiorców

Jednym z celów Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju (do 2020 r.) jest „eliminacja barier szczególnie uciążliwych dla polskiego eksportu w dostępie do rynków pozaunijnych”. Krystalizująca się sieć międzynarodowych przedstawicielstw PAIH jest kluczowym elementem nowego modelu internacjonalizacji polskiego biznesu.

W nieco półtora roku przebudowaliśmy i wymieniliśmy siatkę Wydziałów Promocji Handlu i Inwestycji, należących wcześniej do PAIZ. Chodziło o nową jakość. Braliśmy pod uwagę ważność lokalizacji dla Polski. Staraliśmy się być przed innymi w danej lokalizacji, która jest dla gospodarki Polski aktualnie bardziej priorytetowa. Takim kluczem uruchomiliśmy 42 biura, które są już otwarte i działające na 6 kontynentach – mówi Wojciech Fedko, wiceprezes PAIH.

Ale na tym nie koniec. Do końca sierpnia powstanie w sumie ponad 50 biur. W tym roku ich liczba ma się zamknąć w 70 placówkach w kluczowych miejscach na świecie z największym potencjałem dla polskiego biznesu. Obecnie, na kontynencie amerykańskim, funkcjonujące biura PAIH znajdują się w: San Francisco, Waszyngtonie, Los Angeles, Toronto, Mexico City, Buenos Aires, Bogocie. W Azji PAIH posiada już przedstawicielstwa w miastach: Singapur, Teheran, Ho Chi Minh City, Szanghaj, Tokio, Astana, Dubaj, Mumbaj, Dżakarta, Tajpej, Kuala Lumpur, Chengdu, Tel Awiw. W Afryce przedsiębiorcy mogą liczyć na informacje z pierwszej ręki z Nairobi, Dakar, Kair. W Europie: Budapeszt, Frankfurt, Amsterdam, Mediolan, Wiedeń, Paryż, Londyn, Sofia, Oslo, Praga, Helsinki, Kopenhaga, Kijów, Mińsk, Dublin, Bukareszt, Madryt, Ateny, a w Australii działa biuro w Sydney. W najbliższym czasie startują: Seul, Baku; w następnej kolejności: Nowy Jork, Houston, Addis Abeba, Moskwa, Wilno, Algier, Kuwait City. 18 czerwca nastąpi otwarcie biura w Tel Awiwie z udziałem minister Jadwigi Emilewicz.

Jak podkreśla Wojciech Fedko, wiceprezes PAIH: Kluczem to decyzji o otwarciu danego biura są twarde dane ekonomiczne, obroty handlowe i wartość polskiego eksportu; patrzymy też na skalę rynku – możliwość wdrożenia projektów strategicznych SOR (m.in. promocji 12 polskich branż). Większość rynków, na których jesteśmy to rynki wschodzące, nie bagatelizujemy jednocześnie znaczenia UE – naszego głównego partnera handlowego (18 operacyjnych ZBH jest zlokalizowanych w UE).

Zagraniczne Biura Handlowe (ZBH) są obecnie na wszystkich kontynentach, ze szczególnie silną pozycją w Azji Południowo-Wschodniej. Docelowo w samej Afryce ma powstać 9 biur handlowych. PAIH uruchomi kolejne, dodatkowe ZBH m.in. na rynkach perspektywicznych, wskazanych w SOR: Meksyk, Algieria, Wietnam, Iran, Indie. Czeka jeszcze na otwarcie ZBH w Algierze. PAIH lokuje biura w biznesowych centrach danego kraju. Nie kładzie nacisku na stolice, gdyż nie zawsze to stolica jest miejscem, w którym kwitnie biznes. Instytucja specjalizuje swoje przedstawicielstwa w oparciu o najlepsze perspektywy danego rynku. Niektóre ZBH skoncentrowane są na wsparciu firm technologicznych (Singapur, San Francisco), inne mają za zadanie pośredniczyć w nawiązywaniu kontaktów oficjalnych (np. Waszyngton).

PAIH cały czas prowadzi rekrutację do swoich ZBH. Stawia jednak na ludzi mieszkających i pracujących na miejscu.

Mamy cały czas otwartą rekrutację. Wykorzystujemy zapał lokalnych ludzi związanych z Polską, którzy na tych rynkach są od zawsze albo od wielu lat. Nie brakuje nam wiedzy, a do 2019 będziemy dysponować naprawdę dobrą bazą danych o 70 krajach na świecie – powiedział wiceprezes PAIH.

PAIH zaprezentował też dziś swój nowy film promocyjny, na którym widać, że wciela w  życie to, o czym mówi. Wersja w formie spotu już jest dostępna publicznie:

Instytucja apeluje też do polskich przedsiębiorców: w dniach 24-25 października br., w Warszawie, odbędzie się PAIH EXPO 2018 - Pierwsze Forum Wsparcia Polskiego Biznesu Za Granicą. Na miejscu będą obecni przedstawiciele firm oraz podobnych instytucji z rynków całego świata. Przedsiębiorcy, którzy myślą o ekspansji będą więc mogli nie tylko poznać interesujący ich rynek na jednym z serii planowanych praktycznych warsztatów na temat poszczególnych rynków, ale od razu porozmawiać, być może nawet nie wyjeżdżając z Polski nawiązać bezpośrednie kontakty i znaleźć pierwszych klientów. PAIH EXPO 2018 przygotowywane jest właśnie w tym celu.

Powiązane tematy

Komentarze