ZUS wprowadza samoobsługę
Zakład Ubezpieczeń Społecznych wprowadził możliwość samoobsługi na Platformie Usług Elektronicznych (PUE). Dzięki temu przedsiębiorcy mogą samodzielne, bez konieczności składania wniosku, utworzyć elektroniczne dokumenty z wybranymi danymi z konta w ZUS np. z saldem.
Robimy kolejny krok w rozwoju polskiej e-administracji. Już nie tylko udostępniamy e-usługi realizowane zdalnie przez naszych pracowników, ale dajemy również narzędzia do samoobsługi na Platformie Usług Elektronicznych - podkreśla prezes ZUS prof. Gertruda Uścińska.
Wprowadzona właśnie przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych samoobsługa na profilach płatników składek na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) pozwala na samodzielne tworzenie elektronicznych dokumentów z wybranymi danymi z konta w ZUS. W taki sposób można na przykład utworzyć dokument z informacją o saldzie na koncie w ZUS, o liczbie ubezpieczonych czy też potwierdzenie, że jest się płatnikiem składek.
Rzecznik ZUS Wojciech Andrusiewicz przypomina, że dotychczas przedsiębiorcy, którzy musieli przedłożyć tego typu potwierdzenie z danymi z ZUS w innej instytucji administracji publicznej, czy też instytucji finansowej, musieli złożyć w tej sprawie wniosek.
Od tego tygodnia sami mogą już utworzyć żądany dokument, potwierdzony elektroniczną pieczęcią ZUS. Dokument można zapisać jako plik PDF, XML lub wysłać na dowolny adres e-mail. Co ważne - wysłanie potwierdzenia na adres e-mail jest odpowiednio zabezpieczone - podkreśla Andrusiewicz.
Przedstawiciel instytucji, w której przedsiębiorca złoży samodzielnie przygotowane potwierdzenie z danymi z ZUS, będzie mógł je potwierdzić online w udostępnionej przez ZUS specjalnej wyszukiwarce.
Rzecznik ZUS zapowiedział, że w najbliższych miesiącach na Platformie Usług Elektronicznych pojawią się kolejne nowości, m.in. w zakresie formularzy A1 (delegowanie pracowników), jak i rocznych rozliczeń składkowych. Dla lekarzy ZUS ma wprowadzić nowy, bardziej przyjazny, kreator do wystawiania e-zwolnień.
PAP, MS