zdjęcie ilustracyjne / autor: Pixabay

Naukowcy: Covid-19 może trafić do mózgu i zakażać neurony

• Opublikowano: 21 stycznia 2021, 17:10

Francuscy naukowcy wskazują, że koronawirus nie tylko przenika do mózgu, ale także zakaża neurony, przedostając się przez receptor ACE2 – wynika z francusko-amerykańskiego badania opublikowanego w styczniu w „Journal of experimental medicine”

Niektóre skany mózgu wykazały istnienie zmian naczyniowych, co zaczęło nas intrygować i rozpoczęliśmy badania wpływu koronawirusa na mózgi chorych - wyjaśnia Nicolas Renier, badacz z Instytutu Mózgu w Paryżu i współautor badania, cytowany przez dziennik „Le Figaro”.

Czytaj też: Skąd ciężki przebieg COVID-19? Wirus atakuje i zakaża mózg!

Czytaj też: Koronawirus może uszkadzać… mózg!

W trakcie badań naukowcy badali ludzkie neurony. Zainfekowali również koronawirusem genetycznie zmodyfikowane myszy z ludzkim receptorem wejściowym, przez który przedostawał się koronawirus. Przebadali też mózgi trzech osób zmarłych na Covid-19.

W naszym badaniu in vitro zainfekowane neurony stają się fabrykami wirusów. Przekierowują tlen i składniki odżywcze, by wytwarzać cząsteczki wirusa, ze szkodą dla innych neuronów - wyjaśnia Renier.

W rezultacie sąsiednie komórki, głodne i pozbawione tlenu, ostatecznie umierają. Wydaje się, że to nie wirus bezpośrednio niszczy neurony, ale raczej konsekwencje infekcji. To znany mechanizm - dopowiada wirusologii na Uniwersytecie w Montpellier Yannick Simonin.

To ważne badanie, ponieważ od dawna wiemy, że koronawirusy mogą infekować ośrodkowy układ nerwowy, a zwłaszcza mózg. Ale nie wiedzieliśmy, czy są w stanie zainfekować określone komórki, takie jak neurony - uważa Simonin.

Czytaj też: Zmutowany koronawirus z W. Brytanii już w Polsce

Na tym etapie badań nie wiadomo, w jaki sposób koronawirus dostaje się do mózgu. Jedna z hipotez mówi, że wirus może przejść przez neurony węchowe, które znajdują się w naszym nosie lub przekroczyć barierę krew-mózg np. w okolicach przysadki i podwzgórza.

Naukowcy zastrzegają, że wyniki tych badań laboratoryjnych są na obecnym etapie jedynie hipotezą badawczą.

Mamy wrażenie, że powikłania neurologiczne są bardziej powiązane z ciężkością ataku ogólnoustrojowego koronawirusa niż z jego atakiem na mózg, który wydaje się raczej marginalny – uważa z kolei dr Clemence Marois, neurolog i resuscytator w szpitalu Pitie-Salpetriere w Paryżu, cytowany przez dziennik.

PAP/mt